Forløbet er udbudt af Sprograketten ved Viborg Bibliotekerne. Vi skal have en hyggelig formiddag, hvor vi sammen starter med en højtlæsning, og herefter går I selv på opdagelse i legens og bøgernes verden på Børnebiblioteket.
Kom ind på Børnebiblioteket i Viborg og få læst en historie højt. Vi sætter en anderledes ramme for fordybelse og nysgerrighed, som styrker børnenes koncentration og sproglige opmærksomhed. Efter højtlæsningen er I velkomne til at gå på opdagelse og lege i vores Børnebibliotek. Her finder I bl.a. Sprograketten, som er et rum fuld af sprogstimulerende konkreter, der gennem en legende tilgang stimulerer børnene til at undre sig og reflektere over nye oplevelser og begreber. I kan også lege i vores biblioteksbus eller kigge i bøger i vores læsehuler. I har også mulighed for at reservere vores madpakkerum, hvor I kan nyde jeres medbragte madpakker i fred og ro. Det er naturligvis også muligt at låne bøger med hjem til jeres institution til nye fælles læseoplevelser.
Snak om jeres kommende tur på biblioteket. Hvad er et bibliotek, hvor ligger det, hvordan skal vi komme derhen, og hvad skal vi lave på biblioteket? Læs gerne historier højt sammen med børnene inden I kommer på besøg. Vi understøtter gerne 'Vi lærer sammen' og tager udgangspunkt i de fem temaer; 'Min hverdag', 'Dyr og naturen', 'Vejret', 'Familien' og 'Ud i verden'. Når I booker højtlæsningen, vil vi derfor gerne, at I fortæller, hvilket af de fem emner, som I ønsker, historien skal relatere sig til. For at tilrettelægge aktiviteten bedst muligt vil vi også gerne, at I angiver alder på børnegruppen samt antal børn.
Som daginstitution er det muligt at blive oprettet som institutionslåner. Det kræver institutionslånerkort, som skal oprettes på forhånd. Kontakt Tove Hald på mail: toh [at] viborg [dot] dk
Efter jeres besøg på Børnebiblioteket kan I snakke med børnene om oplevelsen. Læs gerne de bøger I sammen har lånt og tal om dem.
På Børnebiblioteket hjælper vi altid gerne med at finde nye bøger, som I kan bruge, når I arbejder med forskellige temaer i jeres hverdag.
At børnene opnår kendskab til biblioteket og oplever, at de på biblioteket har mulighed for at eksperimentere og gå på opdagelse i forskellige materialer og rum. Biblioteket tilbyder et alsidigt og kulturelt læringsmiljø og stimulerer børnenes nysgerrighed. Endvidere har højtlæsningen til hensigt at øve børnene i at dele en fælles oplevelse og fælles opmærksomhed som inspiration til videre dialog.
Vi tager udgangspunkt i 'Vi lærer sammen' og Den styrkede pædagogiske læreplan.
Pædagogiske mål i forhold til Den styrkede pædagogiske læreplan
Kommunikation og sprog - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.
Kultur, æstetik og fællesskab - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
Vi aftaler nærmere ved booking.
Løbende