Lydbanko 0. - 2. kl.
Beskrivelse
Lydbanko Mustafas Kiosk 0.-2 kl.
Børn skal høre rigtig godt efter nu!
Til Lydbanko har vi nytænkt højtlæsning og digitalisering af vores rimebøger. En god fortælling fortjener nemlig en opmærksom læser. Og en opmærksom læser er en god lytter. Derfor kan børnene træne deres lytteevner til Lydbanko på biblioteket.
Aktiviteten kan også afvikles ude hos jer på skolen. Det kræver at bibliotekets formidler får adgang til Smartboard med lyd.
Aktiviteter
Alle børn får en bankoplade, som I kender det fra billedbanko.
Billedet på pladen skal kobles til den lyd, som afspilles eller fremføres af børnebibliotekets opråber.
Det bliver helt sikkert både skørt og skægt.
Vil børnene låne bøger med hjem, skal de medbringe deres lånerkort.
Efter aktiviteten har I mulighed for at gå på opdagelse i biblioteket og evt spise madpakker.
Forberedelse
I må meget gerne have læst Mustafas Kiosk inden besøget.
Hvis eleverne i forbindelse med besøget gerne vil låne bøger skal læreren skabe et overblik over, hvor mange elever, der ikke er oprettede som lånere. Elever som endnu ikke er oprettede på Viborg Bibliotekerne skal oprettes. Det gør de sammen med en forældre forud for undervisningen. Forældrene kan oprette deres barn med deres MitID ved at følge denne vejledning: Bliv låner | Viborg Bibliotekerne.
Efterbehandling
Vi håber I vil lege videre med rimene fra Mustafas Kiosk og komme tillbage på biblioteket efter flere finurlige læseoplevelser.
Efter jeres besøg på Børnebiblioteket kan I snakke med børnene om oplevelsen. Læs og tal om de bøger, I evt. har lånt på Børnebiblioteket.
På Børnebiblioteket hjælper vi altid gerne med at finde nye bøger, som I kan bruge, når I arbejder med forskellige temaer i jeres hverdag.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette besøg og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at skabe sammenhæng til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med forløbet er, at træne og styrke børnenes auditive og sproglige opmærksomhed.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse enkle tekster sikkert og bruge dem i hverdagssammenhænge.
Praktisk information
Se flere detaljer
Hovedbiblioteket i Viborg, Vesterbrogade 15, 8800 Viborg.
Gudenåhuset, Bjerringbro Bibliotek, Realskolevej 12, 8850 Bjerringbro.
Aktiviteten kan også afvikles ude hos jer på skolen. Det kræver at bibliotekets formidler får adgang til Smartboard med lyd.
Se flere detaljer
Max én klasse.
Hele skoleåret: Mandag - torsdag.
Forløb på Gyldendals dansportal: Jakob Martin Strid
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Gyldendals dansportal: Selvstændig læsning 1
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Tilmelding senest tre uger før ønsket dato - angiv helst flere tidspunkter/datoer.
Ved tilmelding oplyses:
- navn, mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever