Kend dit lokalbibliotek (Bj.bro) - Læs og Leg
Beskrivelse
Den første tur på biblioteket er en spændende oplevelse, som sætter sig spor i elevernes erindring.
Vi inviterer ind i en verden fuld af litteratur og fortællinger.
Formålet er at sætte fantasien i gang og danne grobund for børns læseglæde.
Eleverne får en præsentation af bibliotekets mange tilbud til netop deres alderstrin, og vi fortæller dem om skøn- og faglitteratur, fakta og fiktion.
Vi læser og leger en sjov historie sammen. Vi har fokus på inspiration til ny litteratur og læseglæde hos eleverne samt på kendskab til børnebiblioteket som et rart sted at være.
Aktiviteter
Eleverne får en præsentation af bibliotekets mange tilbud til netop deres alderstrin, og vi fortæller dem om skøn- og faglitteratur, fakta og fiktion.
Vi læser og leger en sjov historie sammen.
Vil børnene låne materialer med hjem, skal de medbringe deres lånerkort.
Hvis I sætter tid af til det, kan I spise madpakker og lege i biblioteket eller på Niels Due Jensens Plads.
Forberedelse
Eleverne skal inden besøget være introduceret til forskellen på faglitteratur og skønlitteratur.
Hvis eleverne i forbindelse med besøget gerne vil låne bøger skal læreren skabe et overblik over, hvor mange elever, der ikke er oprettede som lånere. Elever som endnu ikke er oprettede på Viborg Bibliotekerne skal oprettes. Det gør de sammen med en forældre forud for undervisningen. Forældrene kan oprette deres barn med deres MitID ved at følge denne vejledning: Bliv låner | Viborg Bibliotekerne.
Eventuelt kan man udfylde en forældrefuldmagt, som sendes til biblioteket forinden besøget. Forældrefuldmagten findes som PRIMÆRT materiale længere nede på siden.
Efterbehandling
Efter jeres besøg på Børnebiblioteket kan I snakke med børnene om oplevelsen. Læs og tal om de bøger, I evt. har lånt på Børnebiblioteket.
På Børnebiblioteket hjælper vi altid gerne med at finde nye bøger, som I kan bruge, når I arbejder med forskellige temaer i jeres hverdag.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette besøg og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at skabe sammenhæng til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne møder biblioteket som et spændende og vedkommende sted – samt at understøtte elevernes læseglæde og skabe bevidsthed om, at børnebiblioteket kan supplere skolebibliotekets materialer.
Besøget skal give børnene lyst til at komme igen med deres forældre – og dermed øge den kulturelle dannelse blandt børnene på længere sigt.
Eksempler Fælles Mål:
Dansk
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse enkle tekster sikkert og bruge dem i hverdagssammenhænge. Med særligt fokus på 'finde tekst'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster. Med særligt fokus på 'oplevelse og indlevelse'.
Praktisk information
Se flere detaljer
Max én klasse
Hele skoleåret.
Mandag - torsdag fra kl. 8.30 - 10.00.
Samtykke til oprettelse af lånerkort
PRIMÆRT materiale
Forløb på Gyldendals danskportal: Faglig lænsning - Vand
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Gyldendals danskportal: Eventyr
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Gyldendals danskportal: Billedbøger
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Tilmelding senest tre uger før ønsket dato - angiv helst flere tidspunkter/datoer.
Ved tilmelding oplyses:
- navn, mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever