Grundskole
Kulturliv
Gratis

Hack gysergenren med Makerspace Viborg 5-6.kl

Billede

Beskrivelse

Hvordan kan vi bruge Makerspace til en bedre forståelse af gysergenren?

Gennem en idealiseret designproces undersøger vi gysergenrens virkemidler og går i Doktor Frankensteins fodspor. Eleverne skal designe deres perfekte gysermonster – et monster, som vi efterfølgende skaber ved hjælp af genbrugsbamser, micro:bit, servomotorer og lysdioder, der bringer monstrene til live med bevægelse og lys. Der vil for alvor spredes gys og gru i Makerspace!

Som afslutning på dagen tages billeder af monstrene foran en green screen. Herefter kan eleverne arbejde videre med at fortælle deres egne gyserhistorier hjemme på skolen, illustreret med de redigerede green screen-billeder.

Aktiviteten kræver, at eleverne har kendskab til grundlæggende kodning af micro:bit.

Aktiviteten ligger bedst som en del af et forløb om gysergenren, da eleverne så allerede har et forhåndskendskab til genren, men det kan også stå som et selvstændig aktivitet.

Aktiviteter

Dagen foregår med en veksling mellem oplæg, dialog, historiefortælling og selvstændigt arbejde.

Med historien om Frankenstein som en gennemgående tema, præsenteres eleverne for et udvalg af gysermonstre fra litteraturen, samt genretræk fra gysergenren. Vha. den indsamlede viden skal eleverne skabe deres eget gysermonster i en guidet designproces.

Med udgangspunkt i gamle bamser og micro:bit vækkes monstrene til live med LEDlys og servomotorer.  

 

 

 

Forberedelse

  • Det er nødvendigt, at eleverne på forhånd kender til micro:bit og har arbejdet med dem. For inspiration til arbejdet med micro:bit, kan I evt. se forløbet ”Kom igang med micro:bit - Makerspace Viborg” på meebook.
  • Eleverne skal derudover medbringe egen PC og evt. mobiltelefon eller andet udstyr til at tage billeder.
  • Aktiviteten ligger godt som en del af gyserforløb på klassen, da eleverne allerede har forhåndskendskab til gysergenren. Som en del af dette, eller som selvstændig forberedelse, kan I vælge at se Buldermanden: Filmstriben - Buldermanden, som er en kortfilmsgyser, der er oplagt til at diskutere gysergenrens narrative træk ud fra.
     

Hvis eleverne i forbindelse med besøget gerne vil låne bøger skal læreren skabe et overblik over, hvor mange elever, der ikke er oprettede som lånere. Elever som endnu ikke er oprettede på Viborg Bibliotekerne skal oprettes. Det gør de sammen med en forældre forud for undervisningen. Forældrene kan oprette deres barn med deres MitID ved at følge denne vejledning: Bliv låner | Viborg Bibliotekerne.

Efterbehandling

Undervejs og til slut fotograferes monstrene i green screen-kasser. Så bliver det nemt at arbejde videre derhjemme, med redigering af billedmaterialet og skabe visuelle fortællinger med monstrene, vha. WeVideo eller lign. værktøj.

Processen fungerer som en guideline på en designproces i et makerspace, herved får eleverne kendskab til dette og en fælles referenceramme for fremtidige designprocesser.
 

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette besøg og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at skabe sammenhæng til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Formål

Formålet med aktiviteten er at sætte fokus på gysergenren, særligt monsteret og på, hvilke typiske karaktertræk de klassiske gysermonstre indeholder. Desuden arbejdes der fokuseret på en guidet designproces, hvor eleverne skal skabe et digitalt artefakt - deres eget gysermonster bliver ”levende” med hjælp fra micro:bit, LEDlys og den kreative fantasi.

Den narrative ramme giver eleverne en fælles referenceramme både omkring det danskfaglige og i designet af digitale artefakter.
Ved at arbejde tværfagligt i spændingsfeltet mellem dansk og det nye teknologiforståelsesfag, sættes fortællingerne og den kreative tilgang i centrum for litteraturforståelsen.
 

Eksempler fra Fælles Mål:

Dansk, efter 6. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer. Med særligt fokus på 'forberedelse' og 'fremstilling' og 'digital design og designprocesser' (forsøgsfag).

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster. Med særligt fokus på 'perspektivering'.

Praktisk information

Sted
Vesterbrogade 15
8800 Viborg
Skjul detaljer

Makerspace Viborg, Hovedbiblioteket Viborg.

Der er cykelafstand for mange byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.

Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.

 

Forløbstype
Forløb med formidler
Målgruppe
5. klasse
6. klasse
Fag
Dansk
Håndværk og design
Natur/teknologi
Pris
Gratis
Antal
28
Periode
11.08.2025 - 19.06.2026
Skjul detaljer

Én klasse

 

Varighed
4 timer
Emneområde
Litteratur, medier og sprog
Tværfaglige tilbud
Faciliteter
Mulighed for at spise medbragt mad
Mulighed for toiletbesøg
Handicapvenlige forhold

Kom igang med micro:bit - Makerspace Viborg

PRIMÆRT materiale

"Kom igang med micro:bit - Makerspace Viborg" er et forløb, der i løbet af 2-4 lektioner giver dig, og dine elever, mulighed for at komme igang med at bruge micro:bit. Forløbet giver jer muligheden for at blive stærke nok i brugen af micro:bit, så det kan bruges det som en del af "værkstøjskassen".

Indholdet danner basis for de ting vi arbejder med på dagen.

Forløb på Gyldendals danskportal: Sommerlejr

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Forløb på Gyldendals danskportal: Peter Mouritzen

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Forløb på Xplores N/Tportal: Mennesker og robotter

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Tilmelding

Gratis

Tilmelding senest tre uger før ønsket dato - angiv helst flere tidspunkter/datoer.

Ved tilmelding oplyses:
- navn, mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever

Tlf.: 87873472