De digitale detektiver 4-6. kl.
Beskrivelse
Detektiv Lakse har brug for dine elevers hjælp. Eleverne forvandles i dette forløb til 'digitiver', når de skal hjælpe detektiv Lakse og hans kælegris Gumlegøj med at løse mysteriet i byen Sladderup.
Hvordan regner man egentligt ud, om noget er misinformation eller desinformation?
I samarbejde med youtuber Rasmus Kolbe alias Lakserytteren, har vi udviklet et læringsforløb, der skal give eleverne en større forståelse for mis- og desinformationer og i samme omgang øve programmering i Delightex. Adgang til Skoletube er et krav og eleverne skal medbringe egne PC'ere eller iPads.
Aktiviteter
Som startskud til aktiviteten skal eleverne i egen klasse introduceres for Detektiv Lakse (Lakserytteren), som har brug for V
Vi starter med at sætte rammen for dagen: Der er et fælles oplæg fra biblioteksformidleren om mis- og desinformationer, eleverne præsenteres for begreberne og vi får en snak om årsager og konsekvenser krydret med masser aktuelle eksempler fra sociale medier som TikTok og fra hverdagen.
Eleverne skal herefter arbejde med begreberne i et spil i programmet Delightex, der findes på Skoletube. Her skal de besøge byen Sladderup, hvor detektiv Lakse og hans kælegris Gumlegøj, har brug for elevernes hjælp til at løse et mysterium.
Efter spillet skal eleverne selv arbejde med mis- og desinformationer og programmere dem ind i Delightex.
Forberedelse
Som forberedelse skal man på klassen:
- Have vist eleverne introduktionesvideoen - ligger som PRIMÆRT materiale længere nede på siden.
- Tjekke at alle elever kan deres login til Skoletube
- Sørge for, at hver gruppe har en fuldt opladet computer klar og et strømstik.
- Have delt eleverne ind i grupper á 2.
- Sikre at alle elever har et sæt høretelefoner med.
- Snakke om fake news og kildekritik med klassen.
Efterbehandling
Eksempler på efterbehandling:
Arbejde videre med mis-/desinformation i et længere forløb.
Arbejde videre med programmering i Deligthex.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette besøg og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at skabe sammenhæng til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med forløbet er:
- at udvide og nuancere elevernes viden om fake news + mis- og desinformation.
- at elevernes viden om mis- og desinformation sættes i spil og øves i praksis.
- at styrke elevernes informationskompetence og digitale adfærd.
- at styrke elevernes teknologiforståelse ved at give indblik i bagvedliggende processer i digitale universer.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan følge regler for for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.
Dansk, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.
Natur/teknologi, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger. Med særligt fokus på 'formidling'.
Natur/teknologi, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere om natur og teknologi. Med særligt fokus på 'formidling'.
Praktisk information
Se flere detaljer
Aktiviteten kan foregå på Hovedbiblioteket i Viborg, på dit lokalbibliotek eller på skolen.
Der er cykelafstand til Hovedbiblioteket for de fleste byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
Se flere detaljer
Én klasse
Videointro fra detektiv Lakse
PRIMÆRT materiale
Se denne video inden forløbet.
Forløb på Gyldendals danskportal: Livet online
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Gyldendals danskportal: Hvad er medier?
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Materiale fra DR Skole: Kildekritik på nettet
SEKUNDÆRT materiale
Tilmelding
Tilmelding senest tre uger før ønsket dato - angiv helst flere tidspunkter/datoer.
Ved tilmelding oplyses:
- navn, mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever