De digitale detektiver 2-3. kl.
Beskrivelse
Har I også brug for at sætte fokus på sandheder og løgne (mis- og desinformationer) i jeres klasse?
I samarbejde med youtuber Rasmus Kolbe alias Lakserytteren har vi udviklet et spil, der skal give eleverne en større forståelse for at undersøge de informationer, de møder med en vis skepsis.
Vi starter med et kort fælles oplæg om sandheder og løgne. Eleverne skal derefter hjælpe detektiv Lakse med at finde den forsvundne maskot ved at skelne mellem fake og fakta.
Det hele foregår i det digitale univers på Sladderup Skole igennem programmet Delightex. Adgang til Skoletube er et krav og eleverne skal medbringe egne PC'ere eller iPads.
Aktiviteter
Som startskud skal eleverne i egen klasse introduceres for Detektiv Lakse (Lakserytteren), som har brug for deres hjælp til at løse et mysterium. Det gøres med et filmklip med Detektiv Lakse.
På dagen for besøget, starter vi med et fælles oplæg om sandhed og forskellige slags løgne (mis- og desinformation).
Eleverne præsenteres for begreberne, og vi får en snak om årsager og konsekvenser krydret med eksempler fra elevernes egen hverdag – både online og i skolegården.
Herefter skal eleverne to og to ind på Delightex.– en del af Skoletube – og løse mysteriet om den forsvundne maskot.
De dumper ned på Sladderup Skole, hvor detektiv Lakse og hans kælegris Gumlegøj venter på dem.
Her skal de være meget opmærksomme på, hvem der taler sandt, og hvem der taler falsk, og ikke mindst hvorfor.
Efter spillet samler vi op på, hvem der fortalte sandheden, og hvilke motiver de forskellige grupper havde for at lede os på vildspor.
Der er også mulighed for at lave bevægelse/dans til Detektiv Lakses huskeremse.
Forberedelse
Som forberedelse til besøget skal klassen:
- Have set introduktionsvideoen - findes som PRIMÆRT materiale længere nede på siden.
- Være delt ind i makkerpar.
- Have adgang til skoletube og kende deres login
- Sørge for, at hver gruppe har en fuldt opladt computer samt oplader eller en iPad med appen Delightex.
- Sikre, at alle elever har et sæt høretelefoner med.
- Snakke om fake news og kildekritik i klassen, samt om hvor de møder det og hvad de ved på forhånd.
Efterbehandling
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem aktivteten og elevernes læring i klasselokalet, kan I bruge begreberne når I f.eks. ser Ultra Nyt eller arbejder med fake og fakta i andre sammenhænge.
Efter besøget har I mulighed for at arbejde videre med:
• Delightex – blokprogrammering på Skoletube
Samtidig er aktiviteten god til at skabe en fælles referenceramme for klassen, når I senere støder på historier, der (måske) er for gode til at være sande. Så kan I henvise til, ‘dengang vi var DIGItiver sammen med Detektiv Lakse’.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med forløbet er at:
- udvide og nuancere elevernes viden om mis- og desinformation
- elevernes viden om mis- og desinformation sættes i spil og øves i praksis
- styrke elevernes informationskompetence
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.
Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.
Praktisk information
Se flere detaljer
Aktiviteten kan foregå på Hovedbiblioteket i Viborg, på dit lokalbibliotek eller på skolen.
Der er cykelafstand til Hovedbiblioteket for de fleste byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
Se flere detaljer
Én klasse.
Introfilm til DIGItiverne i indskolingen
PRIMÆRT materiale
Se denne video inden forløbet.
Forløb på Gyldendals danskportal for 3.-6. klasse: Ansigtsløs kommunikation
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Gyldendals danskportal for 3.-6. klasse: Hvad er kommunikation?
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Tilmelding senest tre uger før ønsket dato - angiv helst flere tidspunkter/datoer.
Ved tilmelding oplyses:
- navn, mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever