Besøg Daugbjerg Kalkgruber med en naturvejleder fra Naturskolen.
Sammen dykker vi ned i dybet og bliver klogere på flagermus, den lokale geologi og kalkens dannelse.
Afhængigt af jeres forudgående arbejde med emnet, kan vi komme ind på følgende emner i større eller mindre grad: Flagermus, dyre- og planteliv, minedrift, kalk, geologi eller historie.
Naturskolen anbefaler, at vi er 10- max. 15 elever + 1 lærer i minen ad gangen.
Er I et større hold foreslår vi, at I deler jer i to og laver en alternativ aktivitet over jorden med en ekstra lærer.
I kan gå en tur i området, lave bål eller en anden aktivitet, I selv finder på.
I kan også benytte et af Daugbjerg Kalkgrubers undervisningstilbud/guidede turer (mod betaling).
I gruberne kan vi bl.a. lytte til flagermus og arbejde med ekkolokalisering. Med lommelygte er det muligt at finde enkelte flagermus rundt omkring i gruberne og studere dem nærmere. Daugbjerg kalkgruber skriver selv følgende om chancerne for at opleve flagermusene.
Ca. tider på året for gode observationer af flagermus i gruberne:
1/1 til 1/4 - stor sandsynlighed for mange flagermus der mest sover, mod slutningen af perioden mere aktivitet
1/4 til 1/6 - sandsynlighed for at se flagermus, både rastende og flyvende i gruberne
1/6 til 1/8 - sporadisk flagermus i gruberne, sandsynligheden er ikke stor
1/8 til 1/10 - som oftest mere og mere aktivitet i gruberne med flest flagermus mod slutningen af perioden
1/10 til 1/1 - stor sandsynlighed for at se flagermus, oftest er de nu på vej i dvale og gemmer sig godt
Inden besøget kan I have arbejdet generelt med Danmarks geologi og set på modeller for dannelsen af en saltdiapir.
Forbered jer på, at der er koldt i minen, og medbring en ekstra trøje/jakke (hue og/eller et tørklæde sidst og først på sæsonen) til besøget i minen.
Tag gerne lommelygte/pandelampe med.
Orientér jer desuden på En god dag på Naturskolen.
Hjemme på skolen kan I arbejde videre med begreber eller emner fra dagen.
I kan sammenholde jeres observationer fra området i og omkring minen med modeller af f.eks. en saltdiapir og jordfaldshuller.
Book evt. en tur med naturvejlederen til et aftenarrangement om flagermus og lyt til flagermusenes ekkolokalisering vha. en flagermusdetektor.
Formålet med forløbet er, at eleverne stifter bekendtskab med den lokale geologi og det særegne dyre- og planteliv, som knytter sig til et kalkminebrud.
Eksempler fra Fælles Mål
Natur/teknologi, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse. Med særligt fokus på 'natur og miljø'.
Geografi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi. Med særligt fokus på 'naturgrundlag og levevilkår'.
Biologi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi. Med særligt fokus på 'økosystemer'.
Fysik/kemi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i fysik/kemi. Med særligt fokus på 'partikler, bølger og stråling'.
SEKUNDÆRT materiale
Som supplement til et besøg med Naturskolen ved Daugbjerg, kan I også benytte et af minens egne tilbud til skoleklasser.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Send en ansøgning via nedenstående blanket.
Herefter sender Naturskolen svar på ansøgning via email.