Børnebiblioteks-bingo-banko 3. kl.
Beskrivelse
Kom og vær med, når børnebibliotekarerne inviterer til en festlig time, hvor vi snakker om klassikere og nyere spændende bøger til børn.
Vi har bingopladerne, og I har svaret.
Hvem har skrevet bøgerne om bl.a. ’Verdens 100 mest gådefulde dyr’, og hvad er Garfields livret?
Med Børnebiblioteks-bingo leger vi litteraturkendskabet ind i eleverne i bingoformat. Alle kan være med, og der er en præmie til alle.
Aktiviteter
Børnekulturformidleren fra Viborg Bibliotekerne byder velkommen, og børnene tager plads ved hver sin bingoplade.
Der spilles nu bingo på vanlig vis. Dog er tallene på bingopladerne byttet ud med titler på bøger eller sætninger/fakta fra fortællinger. Der skal arbejdes sammen i klassen om at finde de rigtige svar på de spørgsmål, som børnekulturformidleren stiller. Nogle er så heldige at have svarene på deres plade, og det hele krydres med, at børnekulturformidleren fortæller om enkelte titler undervejs.
Der tages udgangspunkt både i klassisk litteratur til børn (fx. Astrid Lingren og Ole Lund Kirkegaard), men også nyere bøger (f.eks. Sebastian Klein og J. K. Rowling) som kan være med til at inspirere eleverne til læsning efterfølgende samt øge deres kendskab til forskellig litteratur (bøger, YouTubere, film mv.).
Forberedelse
Læreren kan snakke med eleverne om, hvad der skal foregå på biblioteket.
Hvis eleverne i forbindelse med besøget gerne vil låne bøger skal læreren skabe et overblik over, hvor mange elever, der ikke er oprettede som lånere. Elever som endnu ikke er oprettede på Viborg Bibliotekerne skal oprettes. Det gør de sammen med en forældre forud for undervisningen. Forældrene kan oprette deres barn med deres MitID ved at følge denne vejledning: Bliv låner | Viborg Bibliotekerne.
Efterbehandling
Besøg efterfølgende biblioteket, og find nogle af de bøger som eleverne er blevet præsenteret for i bingospillet, måske I har lyst til at låne nogle af dem med hjem.
I er altid velkomne til at tage på tur ind til det lokale folkebibliotek for at låne bøger til lystlæsning, eller hvis I arbejder med nogle specifikke emner.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette besøg og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at skabe sammenhæng til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med denne læringsaktivitet er, at eleverne får kendskab til en bred vifte af litteratur. De stifter bekendtskab med genrebegrebet og får eksempler på forskellige materialer. Vi fremhæver bøger med gys, spænding, gaming, venskaber, lige fra Vitello til Harry Potter samt mange flere.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk
- Der arbejdes med kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden. Med særligt fokus på 'forberedelse'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster. Med fokus på 'oplevelse og indlevelse' og 'perspektivering'.
Praktisk information
Se flere detaljer
På Hovedbiblioteket i Viborg
Der er cykelafstand til Hovedbiblioteket for en del byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toge standser.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
Se flere detaljer
Én klasse
Forløb på Gyldendals danskportal: Ole Lund Kirkegaard
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Gyldendals danskportal: En enderledes drage
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Gyldendals danskportal: Hvad er fiktion ?
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Tilmelding senest tre uger før ønsket dato - angiv helst flere tidspunkter/datoer.
Ved tilmelding oplyses:
- navn, mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever