Besøg børnebiblioteket med 0. klasse
Beskrivelse
Vi skal have en hyggelig formiddag sammen på biblioteket!
Vi starter med en kort rundvisning i Børnebiblioteket, hvorefter vi læser en historie højt for børnene (har I ønsker til emne/tema, så fortæl det på forhånd).
Til sidst har I mulighed for selv at gå på opdagelse i legens og bøgernes verden på Børnebiblioteket.
Aktiviteter
Kom ind på Børnebiblioteket i Viborg og få en rundvisning og få læst en historie højt.
Vi sætter en anderledes ramme for fordybelse og nysgerrighed, som styrker børnenes koncentration og sproglige opmærksomhed.
Efter højtlæsningen er I velkomne til at gå på opdagelse i bøgerne, sidde i vores læsehuler, lege på Wizefloor eller tage på tur i vores biblioteksbus.
I har også mulighed for at reservere vores madpakkerum, hvor I kan nyde jeres medbragte madpakker i fred og ro.
Hvis I har lyst, kan I også låne bøger med hjem (se nedenfor)
Forberedelse
Snak om jeres kommende tur på biblioteket:
- Hvad er et bibliotek?
- Hvor ligger det?
- Hvordan skal vi komme derhen ?
- Og hvad skal vi lave på biblioteket?
Hvis eleverne i forbindelse med besøget gerne vil låne bøger skal læreren skabe et overblik over, hvor mange elever, der ikke er oprettede som lånere. Elever som endnu ikke er oprettede på Viborg Bibliotekerne skal oprettes. Det gør de sammen med en forældre forud for undervisningen. Forældrene kan oprette deres barn med deres MitID ved at følge denne vejledning: Bliv låner | Viborg Bibliotekerne.
Efterbehandling
Efter jeres besøg på Børnebiblioteket kan I snakke med børnene om oplevelsen. Læs og tal om de bøger, I evt. har lånt på Børnebiblioteket.
På Børnebiblioteket hjælper vi altid gerne med at finde nye bøger, som I kan bruge, når I arbejder med forskellige temaer i jeres hverdag.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette besøg og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at skabe sammenhæng til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med forløbet er, at børnene opnår kendskab til biblioteket og oplever, at de på biblioteket har mulighed for at eksperimentere og gå på opdagelse i forskellige materialer og rum.
Biblioteket tilbyder et alsidigt og kulturelt læringsmiljø og stimulerer børnenes nysgerrighed.
Endvidere har højtlæsningen til hensigt at øve børnene i at dele en fælles oplevelse og fælles opmærksomhed som inspiration til videre dialog.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse enkle tekster sikkert og bruge dem i hverdagssammenhænge. Med særligt fokus på 'finde tekst'.
Praktisk information
Se flere detaljer
På Hovedbiblioteket i Viborg
Der er cykelafstand for en del byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
Se flere detaljer
Én klasse.
Se flere detaljer
Vi starter med en velkomst og rundvisning i Børnebiblioteket á ca. 20 min. varighed.
Herefter kommer en højtlæsning, som typisk varer ca. 20 min.
Til sidst har I mulighed for at blive og lege på egen hånd og udforske Børnebiblioteket.
Forløb på Gyldendals danskportal: Læs sammen - læs selv 1
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Gyldendals danskportal: Selvstændig læsning 1
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Gyldendals danskportal: Faglig læaning: Vand
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Tilmelding senest tre uger før ønsket dato - angiv helst flere tidspunkter/datoer.
Ved tilmelding oplyses:
- navn, mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever