Grundskole
Gratis

Vitello og Ozobotterne 2.- 3. kl.

Billede

Beskrivelse

Makerspace Viborg ruller de små, søde Ozobotter ud.

Eleverne skal prøve kræfter med at kode og igennem små let tilgængelige opgaver, får de en basisforståelse for de grundlæggende principper i kodning og programmering.
Sammen med eleverne går vi på opdagelse i Vitellos forunderlige verden. Hvem ved, måske møder vi en møgunge eller en klam kæreste undervejs?

 

Aktiviteter

Først møder eleverne møde Vitello og dernæst ozobotterne.

Ozobotter er små undervisningsrobotter, som man kan kode vha. tuscher.

Der vil være et mix af lukkede og åbne opgavetyper, sådan at eleverne både møder praktiske øvelser og reflekterer over deres resultater.

Måske får eleverne også have lov til lave kostumer til de små robotter!

 

Forberedelse

Det kan være en fordel, at eleverne har et overordnet kendskab til billedbøgerne om Vitello. Dette kunne med fordel ske via højtlæsning af et udvalg af bøgerne hjemme i klassen.

 

Efterbehandling

I dansktimerne kan forløbet fungere som en større del af et forløb omkring Vitello og/eller Kim Fupz Aakeson.

Forløb kan også bruges som en introduktion til arbejdet med kodning og programmering i natur/teknologi . Eleverne får en grundlæggende forståelse af arbejdet med og tankegangen bag kodning.

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

 

Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne stifter bekendtskab med fagtermer omkring kodning og programmering bygget op omkring et kendt litterært univers, samt får en introduktion til teknologiforståelse.

Eksempler fra Fælles Mål

Dansk, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.

Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.

Natur/teknologi, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag. Med særligt forkus på 'teknologi og ressourcer'.

Natur/teknologi, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster. Med særligt forkus på 'teknologi og ressourcer'.

 

Praktisk information

Sted
Ikke angivet
Skjul detaljer

Forløbet kan foregå i Makerspace Viborg, Hovedbiblioteket i Viborg, på dit lokalbibliotek eller på skolen.

Der er cykelafstand for mange byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.

Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.

Forløbstype
Forløb med formidler
Målgruppe
2. klasse
3. klasse
Fag
Dansk
Natur/teknologi
Pris
Gratis
Antal
30
Periode
19.08.2024 - 13.06.2025
Skjul detaljer

Én klasse af gangen.

 

Varighed
90 minutter
Emneområde
Innovation og entreprenørskab
Litteratur, medier og sprog
Tværfaglige tilbud
Faciliteter
Mulighed for at spise medbragt mad
Mulighed for toiletbesøg
Handicapvenlige forhold

Forløb på Gyldendals danskportal for 0.-2. klasse: Seriebøger - Vitello

SEKUNDÆRT materiale

Forløb på Gyldendals danskportal for 0.-2. klasse: Kim Fupz Aakeson

SEKUNDÆRT materiale

Mennesker og maskiner

SEKUNDÆRT materiale

Tilmelding

Gratis

Tilmelding senest 3 uger før ønsket dato.

Ved tilmelding oplyses:
- mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever

 

Tlf.: 87873472