Træn til Naturfagsmaraton
Beskrivelse
Træn til Naturfagsmaraton er en spændende og aktiv dag, hvor dine elever gruppevis skal løse udfordringen: Hvordan overlever man på en rumstation?
De skal arbejde med vores nye TinkerQubes, små teknologier og forskellige hverdagsmaterialer.
Aktiviteter
Dagens program:
- Brainstorm: Hvad laver man på en rumstation, og hvad har man brug for på en rumstation?
- Introopgaver: Vi lærer materialerne at kende ved at lave små undersøgelser
- Fremstilling af modeller: Vi bliver enige, designer, bygger og tester modeller af en rumstation
- Fremvisning af modellerne for hinanden
- Oprydning og evaluering
Der vil både være lukkede og åbne opgaver.
Forberedelse
- Inddel eleverne i tremandsgrupper.
- Orienter eleverne om dagens program, og hvad de kan forvente af dagen.
- Forbered dine elever på, at der kan være klasser fra andre skoler i huset. Se i velkomstbrevet som I modtager et par uger inden besøget, om det er tilfældet for jeres skole.
- Se denne korte film om livet på ISS: https://www.dr.dk/skole/ultrabit/videoer-om-rummet-rumstationen-iss-vaegtloeshed-og-rumteknologi
- Se denne lille introvideo fra Naturvidenskabernes Hus, der viser jer rundt i vores hus: https://vimeo.com/830532891
Efterbehandling
Arbejd videre med samme arbejdsform fx ved at:
- Arbejde med opgaven Byg en flydebro, som du finder her: https://nvhus.dk/wp-content/uploads/2023/02/Byg-en-flydebro.pdf
- Prøve kræfter med en tidligere Naturfagsmaratonopgave. Dem finder du her: https://nvhus.dk/virkelige-udfordringer-til-din-skole/?search=naturfagsmaraton&filter-klassetrin=5-klasse,6-klasse&filter-placering=&type=tilbud-undervisere
Formål
Formålet med dagen er, at eleverne får mulighed for at øve sig i at arbejde, som man gør i Naturfagsmaraton, nemlig praktisk, undersøgende, legende og med plads til fordybelse.
Eleverne øver sig desuden i at arbejde i en mini-designproces, hvor de først skal blive enige om, hvad de vil bygge ved at tegne og snakke sammen, og herefter bygge og teste deres praktiske løsning.
Eksempler fra Fælles Mål
Natur/teknologi
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger.
Praktisk information
Se flere detaljer
Der er plads til to klasser pr. dag.
Forløbet kører i uge 11, 18 og 41.
Se flere detaljer
Dagen varer fra kl. 9-13
Se flere detaljer
Vigtig information
- Når I ankommer, bliver I anvist et bord, hvor I kan sætte jeres tasker, hænge jeres jakker og spise jeres medbragte madpakker i pauserne.
- Det er ikke muligt at købe mad og drikke i Naturvidenskabernes Hus.
Kort film om livet på ISS rumstation
PRIMÆRT materiale
Introduktion til Naturvidenskabernes Hus
PRIMÆRT materiale
Model af Mini-designproces
SEKUNDÆRT materiale - kan bruges i klassen efter besøget.
Byg en flydebro
SEKUNDÆRT materiale - kan bruges i klassen efter besøget.
Arbejd med seneste Naturfagsmaraton-opgaver
SEKUNDÆRT materiale - kan bruges i klassen efter besøget.


