Grundskole
Bæredygtighed og naturvidenskab
Gratis

Træn til Naturfagsmaraton

Billede

Beskrivelse

Træn til Naturfagsmaraton er en spændende og aktiv dag, hvor dine elever gruppevis skal løse udfordringen: Hvordan overlever man på en rumstation?  
De skal arbejde med vores nye TinkerQubes, små teknologier og forskellige hverdagsmaterialer.

Aktiviteter

Dagens program:

  1. Brainstorm: Hvad laver man på en rumstation, og hvad har man brug for på en rumstation?
  2. Introopgaver: Vi lærer materialerne at kende ved at lave små undersøgelser
  3. Fremstilling af modeller: Vi bliver enige, designer, bygger og tester modeller af en rumstation
  4. Fremvisning af modellerne for hinanden
  5. Oprydning og evaluering

Der vil både være lukkede og åbne opgaver.

Forberedelse

  1. Inddel eleverne i tremandsgrupper.
  2. Orienter eleverne om dagens program, og hvad de kan forvente af dagen.
  3. Forbered dine elever på, at der kan være klasser fra andre skoler i huset. Se i velkomstbrevet som I modtager et par uger inden besøget, om det er tilfældet for jeres skole.
  4. Se denne korte film om livet på ISS: https://www.dr.dk/skole/ultrabit/videoer-om-rummet-rumstationen-iss-vaegtloeshed-og-rumteknologi
  5. Se denne lille introvideo fra Naturvidenskabernes Hus, der viser jer rundt i vores hus: https://vimeo.com/830532891

Efterbehandling

Arbejd videre med samme arbejdsform fx ved at:

Formål

Formålet med dagen er, at eleverne får mulighed for at øve sig i at arbejde, som man gør i Naturfagsmaraton, nemlig praktisk, undersøgende, legende og med plads til fordybelse. 

Eleverne øver sig desuden i at arbejde i en mini-designproces, hvor de først skal blive enige om, hvad de vil bygge ved at tegne og snakke sammen, og herefter bygge og teste deres praktiske løsning.


Eksempler fra Fælles Mål

Natur/teknologi

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger.

Praktisk information

Sted
Naturvidenskabernes Hus
P. E. Eriksens Vej 1
8850 Bjerringbro
Forløbstype
Forløb med formidler
Målgruppe
3. klasse
4. klasse
Fag
Natur/teknologi
Pris
Gratis
Antal
56
Periode
Skjul detaljer

Der er plads til to klasser pr. dag.

Forløbet kører i uge 11, 18 og 41.

Varighed
4 timer
Skjul detaljer

Dagen varer fra kl. 9-13

Emneområde
Naturvidenskab
Teknologiforståelse
Faciliteter
Mulighed for at spise medbragt mad
Mulighed for toiletbesøg
Skjul detaljer

Vigtig information

  • Når I ankommer, bliver I anvist et bord, hvor I kan sætte jeres tasker, hænge jeres jakker og spise jeres medbragte madpakker i pauserne.
  • Det er ikke muligt at købe mad og drikke i Naturvidenskabernes Hus.
Verdensmål
SDG

Kort film om livet på ISS rumstation

PRIMÆRT materiale

Introduktion til Naturvidenskabernes Hus

PRIMÆRT materiale

Model af Mini-designproces

SEKUNDÆRT materiale - kan bruges i klassen efter besøget.

Byg en flydebro

SEKUNDÆRT materiale - kan bruges i klassen efter besøget.

Arbejd med seneste Naturfagsmaraton-opgaver

SEKUNDÆRT materiale - kan bruges i klassen efter besøget.

Tilmelding

Gratis
Tilmeldingsfrist: 02.03.2026