Sikkert vand til landsbyen
Beskrivelse
Hvordan kan man bedst forsyne en landsby med rent drikkevand ved hjælp af solceller og pumper?
I kommer til at arbejde med, hvordan solenergi, bæredygtige batterier og pumper har et stort potentiale for at sikre rent drikkevand på steder med usikker energiforsyning.
Forløbet afvikles i samarbejde med Bjerringbro Gymnasium.
Aktiviteten ved Bjerringbro Gymnasium foregår udenfor uanset vejret, så det er vigtigt med fornuftigt tøj og fodtøj.
Bjerringbro Gymnasium ligger 100 m fra Naturvidenskabernes Hus, så vi går derover.
Aktiviteter
Workshop 1 i Naturvidenskabernes Hus
Eleverne laver undersøgelser af, hvordan solens energi kan omsættes til elektricitet. Eleverne skal bygge en model af et solcellepanel, der skal drive en minipumpe. Solcellepanelet bruges til at modellere vandforsyningen til to huse, hvor pumpen bliver drevet af solpanelet. Undersøgelserne foregår både ude og inde.
Workshop 2 i hytterne ved Bjerringbro Gymnasium
Aktiviteten foregår ved hytterne ved Bjerringbro Gymnasium. Eleverne skal i fællesskab lægge rør ud til en vandforsyning fra en pumpestation og ud til alle hytterne.
Forberedelse
- Lav grupper med to elever i hver. Der vil også være mulighed for en-mandsgrupper, hvis det er nødvendigt.
- Orienter eleverne om dagens program.
- Se disse to videoer med dine elever:
- Hvordan virker en solcelle? https://youtu.be/xKxrkht7CpY
- Hvordan virker et batteri? https://youtu.be/9OVtk6G2TnQ
Videoen fra TEDEd forklarer, hvordan et batteri virker, lidt historie og hvordan man kan bruge det til at opbevare energi.
I vil desuden modtage et informationsbrev ca. 14 dage inden jeres besøg.
Efterbehandling
- Tal om, hvordan aktiviteterne ved Bjerringbro Gymnasium og i Naturvidenskabernes Hus inddrages i fællesfaglige fokusområder – f.eks. “Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer” og “Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår”.
- Arbejd med betydningen af ”Safe water” i biologi. Hvilke følgesygdomme er der risiko for, når der ikke er adgang til rent drikkevand? Læs f.eks. denne artikel https://www.pdjf.dk/programmer/rent-og-sikkert-drikkevand-til-nepal/
- Saml op på aktiviteten med solceller og pumper i det opgavesæt, som eleverne arbejder med i Naturvidenskabernes Hus. I får opgavesættene med hjem.
Formål
Der arbejdes med FN´s Verdensmål nr. 6: Rent vand og sanitet.
Eksempler fra Fælles Mål:
Fysik/kemi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere fysik/ kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
Geografi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
Biologi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
Praktisk information
Se flere detaljer
En klasse pr. dag.
Mandag, tirsdag, onsdag og torsdag i uge 37.
Mandag, tirsdag, onsdag i uge 38.
Se flere detaljer
Dagen varer fra kl. 9.00-13.30.
Forløb på Xplores geografiportal: Det er bare vand
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Xplores portal for fysik/kemi: Det er bare vand
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Xplores biologiportal: Det er bare vand
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Xplores geografiportal: Sundhed for alle
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Xplores geografiportal: Den skæve verden
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Xplores geografiportal: Den globale verden
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.