PULSÅREt: Gymnastik (for 1. klasser)
Beskrivelse
PULSÅREt: Gymnastik introducerer 1. klasser for gymnastik i den lokale gymnastikklub.
Dagen er en del af et samlet koncept for samarbejde mellem skoler og lokale idrætsforeninger, der skal sikre at alle elever får adgang til et bredt spekter af 10 forskelligartede lokale idrætsforeninger gennem skoletiden.
De 10 forskellige idrætter organiseres på hver sin årgang og uge i et samlet årshjul.
Hvis du ønsker at modtage en besked, når PULSÅREt annoncerer nye besøgsuger (10 gange årligt), kan du tilmelde dig følgende AULA gruppe: Interessegruppe – Idræt og bevægelse (Viborg Kommune).
Aktiviteter
Dagens gymnastikaktiviteter er didaktisk planlagt i samarbejde mellem Viborg Idrætsråd, specialforbund og et netværk af lokale gymnastikforeninger.
Aktiviteterne er tilrettelagt så alle elever kan deltage. Målet er at eleverne får en god oplevelse og at lærerne får mulighed for inspiration/netværk. Eleverne cirkulerer mellem forskellige stationer, der er tilpasset målgruppen og hvor fokus er på at have det sjovt og understøtte lysten til foreningsidræt.
Arrangementet foregår i skoletiden og i foreningens faciliteter. Foreningen står for arrangementet og de konkrete aktiviteter, som varer ca. 90 minutter.
Forberedelse
Besøget kan f.eks. forberedes ved:
(1) at afprøve gymnastikaktiviteter i klassens idrætstimer.
(2) at tale med eleverne om dagens indhold. Fx om nogle af klasses elever er aktive i en gymnastikforening.
Efterbehandling
Besøget kan f.eks. efterbehandles ved:
(1) at aftale et længere forløb med foreningen
(2) at skabe dialog med elever om emner som:
* idrætten i samfundet, hvor eleven beskriver lokalområdets idrætsmuligheder
* sundhed- og trivsel, hvor eleven beskriver hvad bevægelse gør ved eleven (jf. Fælles Mål i idræt).
* kendetegn ved frivillige foreninger til forskel fra f.eks. kommune og virksomheder.
* ideer til andre spil eller bevægelseslege (fx regelændringer i idrætten, som vil gøre spillet endnu sjovere).
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante materiale forskellige portaler.
Formål
Formålet med PULSÅREt: gymnastik er:
- at sikre samskabelse mellem de lokale idrætsforeninger og kommunens skoler – herunder gøre det lettere for parterne at realisere ambitioner i den åbne skole.
- at introducere eleverne til foreningsidræt i foreningernes egne rammer og faciliteter.
- at styrke elevernes sammenhold, nedbryde barrierer og skabe nye relationer/venskaber i nye sammenhænge.
- at motivere eleverne til at dyrke idræt i sunde fællesskaber uden for skolen og skoletiden.
Eksempler fra Fælles Mål:
Idræt
– Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'idrætskultur og relationer', hvor eleven kan samarbejde om idrætslige aktiviteter og lege.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan deltage aktivt i basale, alsidige bevægelser i leg. Med særligt fokus på 'kropsbasis' og 'redskabsaktiviteter'.
Praktisk information
Se flere detaljer
Den lokale gymnastikforening
Se flere detaljer
Én klasse
Se flere detaljer
Den lokale håndboldklub
DGIs materiale: Gymnastik i Skolen
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Alineas idrætsportal: Safari i Afrika
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas idrætsportal: På Jordomrejse
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Den lokale forening udbyder besøgstider, som kan bookes af de lokale skoler via følgende link.