Læseklasser 4. & 5. kl.
Beskrivelse
Viborg Bibliotekernes succesfulde læseklassekoncept fortsætter i skoleåret 2025/2026.
Derfor kan du tilmelde din 4. - eller 5. klasse, til at blive én af bibliotekets udvalgte læseklasser.
Trænger dine elever til at blive inspireret til nye læseoplevelser og få kickstartet deres læseglæde?
Så er læseklassekonceptet en unik mulighed for, gennem et helt skoleår, at sætte ekstra fokus på læselyst og gode læseoplevelser.
Læseklasseforløbet er et sammenhængende forløb med fokus på litteratur og læselyst, hvor formålet er at inspirere eleverne og styrke deres læseglæde gennem forskellige aktiviteter med en fast biblioteksformidler.
Forløbet strækker sig over et helt skoleår og består af en række fysiske møder på biblioteket og skolen.
Du kan blive klogere på læseklassekonceptet på Læsesporet.dk, ligesom du kan se bibliotekets præsentationsvideo.
Aktiviteter
I forløbet formidler vi såvel bibliotekets fysiske materialer som de digitale titler, der kan findes som e- og lydbøger på Bookbites og eReolen Go’.
I et læseklasseforløb vil klassen bl.a.:
· Komme til 'Meet and greet' på Børnebiblioteket i Viborg med introduktion til forløbet og rundvisning.
· Udfylde personlige læselandskaber med elevernes foretrukne genrer og interesser.
· Få booktalks med inspirerende boganbefalinger.
· Blive inviteret til en stor fælles læseklasseafslutning med inspirerende læseoplevelser.
· Få nyhedsbreve til forældre med gode boganbefalinger og læsetips til fritidslæsningen hjemme.
Forberedelse
Som lærer har du i konceptet en vigtig rolle som elevernes daglige læselystambassadør og som bindeled mellem biblioteket, elever og forældre.
Gennem hele forløbet vil klassens faste biblioteksformidler med jævne mellemrum udsende forældrebreve og andre materialer til dig, som du videreformidler til elever og forældre.
For at kunne låne bibliotekets bøger i løbet af forløbet skal eleverne være oprettede som lånere inden første besøg på biblioteket. Dette gøres på bibliotekets hjemmeside, hvor lånere under 18 år oprettes af deres forældre med MitID.
Inddrag skolens materialevejleder
I skoleåret 2023-24 gjorde vi erfaringer med at inddrage materialevejlederne på 5 skoler i Viborg Kommune i Læseklasseforløb. Det skete som en del af ”National indsats om børn og unges læseglæde”, der satte spot på samarbejdet på tværs mellem folkebibliotek og PLC, herunder materialevejlederen. Erfaringerne viser, at det kan være frugtbart at inddrage skolens materialevejleder, når skolen har Læseklasser. Materialevejlederen kan f.eks. inddrages ved at blive inviteret med til biblioteksformidlerens aktiviteter som observatør og sættes cc på den mailkorrespondance, der foregår løbende mellem biblioteksformidler og lærer. Inddragelsen af materialevejlederen kan bl.a. være med til
- At inspirere til nye formidlingsgreb og indkøb af bøger til fritidslæsning
- At give endnu bedre kendskab til børnenes læsepræferencer
- At styrke samarbejdet mellem skole og folkebibliotek via øget gensidigt kendskab
Efterbehandling
Deltagelse i læseklasseforløbet kan integreres i en større indsats med fokus på elevernes læsning.
Som lærer kan du bruge både de fysiske møder og de udsendte materialer (vil kunne bruges) som afsæt for videre arbejde i klassen med fokus på læsning og læselyst.
Dette kunne f.eks. være læsebånd, elev-til-elev-anbefalinger, læseudfordringer, kreative produktioner eller indretning af gode læsesteder i klassen.
Find desuden inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler og Læsesporet.dk.
Formål
Det overordnede formål med et læseklasseforløb er at styrke elevernes læselyst og bidrage til gode læseoplevelser.
Dette gøres ved at:
-sætte fokus på elevernes individuelle lystlæsning og oplevelser med litteratur i og uden for skolen.
-inspirere eleverne gennem boganbefalinger og fede læseaktiviteter.
-give eleverne en øget og lettere tilgængelig adgang til litteratur.
-skabe rammerne for at eleverne kan opbygge en personlig relation til biblioteket samt få større kendskab til bibliotekets mange tilbud.
-invitere forældre, lærer og elever med på en rejse ind i litteraturens forunderlige verden sammen.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk - Der arbejdes inden for kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden.
Praktisk information
Se flere detaljer
Max én klasse.
Læseklasse-forløbet strækker sig over hele skoleåret, og de fysiske møder vil blive spredt ud i perioden fra august til juni.
Bibliotekets vejledning i at blive oprettet som låner
Primært materiale
Forløb på Gyldendals danskportal: Skab læselyst på skolen
Sekundært materiale
Forløb på Gyldendals danskportal: Kim Fupz Aakeson
Sekundært materiale
Forløb på Gyldendals danskportal: Læs hurtigere
Sekundært materiale
Tilmelding
Du kan som dansklærer tilmelde din 4. eller 5. klasse til et læseklasseforløb for næste skoleår, når tilmeldingen åbner tirsdag den 27. maj, 2025, kl. 15.
Ved tilmelding skal I oplyse skolens navn, klassetrin, antal elever og navn samt kontaktoplysninger på læreren.
En skoleklasse kan kun være læseklasse én gang, i enten 4. eller 5. klasse.
OBS! der er rift om pladserne. Du bliver kontaktet af Biblioteket, når fordelingen er på plads i begyndelsen af juni.