Klog på tøjspild 2026
Beskrivelse
Vidste I, at hver dansker i gennemsnit køber 11 kg tøj om året?
Og at cirka 1/3 af det blot hænger bagerst i skabet og aldrig bliver brugt?
I dette forløb skal dine elever arbejde med tøjspild og med, hvad de selv kan gøre for at mindske det. Eleverne skal blandt andet løse en udfordring med brug af robotter.
Dine elever skal arbejde med tøjspild på mange forskellige måder - både før, under og efter besøget i Naturvidenskabernes Hus.
Der er fokus på, hvad eleverne selv kan gøre, og forhåbentlig kommer de både til at opleve håb og handlekraft!
Aktiviteter
Dagen i Naturvidenskabernes Hus byder på følgende:
- Introduktion og basisøvelser til fablerobotten. Her lærer dine elever den mest grundlæggende programmering.
Skriv til os, hvis dine elever hellere skal bruge LEGO Spike robotten.
- Der er to opgaver eleverne kan vælge imellem at løse:
Lav en robot, der kan løse en funktion i sortering og genanvendelse af tekstilaffald som på virksomheden Newretex (sortere tøj i farver, flytte tøj, indsamle tøjcontainere, tjekke om tøjcontaineren er fyldt osv.).
Se film fra virksomheden under Forbered dine elever.Design et spil med en robot, hvor det går ud på at mindske tøjspild.
Ved begge opgaver vil vi rammesætte og guide eleverne i forhold til:
- Indhold, krav, materialer, idégenerering, udvikling af løsning (prototype)
- Til sidst fremviser de resultatet til resten af klassen.
Eleverne skal hele dagen arbejde sammen to og to. Hav gerne grupperne på plads, når I kommer.
Forberedelse
I skal bruge ca. 4 lektioner på forberedelse.
Lav grupper med to elever i hver. Der vil også være mulighed for enkelte en-mandsgrupper, hvis det er nødvendigt.
Orienter eleverne om dagens program.
Se denne Film om Viborg-virksomheden Newretex
Se denne lille film om 6 gode råd til at undgå tøjspild, og tal på klassen om filmen: https://www.youtube.com/watch?v=rRHssXScXWg
Download Morgenthalers tøjpyramide, og tal med dine elever om, hvor de selv eller deres familier passer ind i tøjpyramiden:
- Print plakat her (scroll lidt ned på siden)
Lad eleverne undersøge følgende to påstande:
- Vi har et overforbrug af tøj i Danmark sammenlignet med andre lande
- Tøjindustrien står for 10 % af jordens samlede CO2-udledning
Brug f.eks. disse sider, eller lad selv eleverne finde fakta:
Giv eleverne denne opgave med hjem. Snak om den på klassen efterfølgende:
- Analyser dit tøjskab (Alternativt: Find et Verdenskort på klassen. Lad eleverne finde oprindelseslandet på det tøj, de har på. Snak om, hvor tøj bliver produceret.)
Se disse små film om uddannelsesmulighederne indenfor tøjbranchen:
- https://www.via.dk/uddannelser/beklaedningshaandvaerker
- Tag din design- og businessuddannelse hos VIA University College VIA (scroll lidt ned på siden)
Se evt. denne lille introvideo fra Naturvidenskabernes Hus, der viser jer rundt i vores hus.
Eleverne må meget gerne medbringe deres mobiltelefoner, da de skal bruges til Fablerobotterne. Download gerne Fable Face-appen på forhånd.
For at beskytte Fable-robotterne mod sand mv., må der ikke bruges udendørs sko indenfor på dagen. Medbring evt. indesko.
Efterbehandling
I får et ark med 25 quiz-spørgsmål om tøjspild med hjem. Eleverne skal selv finde ud af, hvordan de vil bruge quiz-kortene. F.eks kan de spille Jeopardy, lave en Kahoot eller bruge Quizlet.
Besøg desuden en genbrugsbutik i nærområdet. Her kan I f.eks. spørge om lov til:
- at lave et modeshow i butikken eller på anden vis lade eleverne forholde sig til, hvad de vil gå i af genbrugstøj
- at se lageret og høre om, hvor meget tøj de får ind om ugen
- at undersøge hvilke lande tøjet kommer fra
- at få/købe tøj med hjem og redesigne det
I kan også lave en tøjbyttedag på årgangen eller for de andre elever på skolen.
Se en oversigt over hele Viborg Kommunes genbrugsbutikker her
Formål
Formålet med dette forløb er, at eleverne opnår handlekompetence i forhold til tøjspild, og at de får erfaringer med kodning i forbindelse med problemløsning.
Eksempler fra Fælles Mål:
Biologi, fysik/kemi og/eller geografi
- Der arbejdes indenfor komtenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'undersøgelser i naturfag'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'modellering i naturfag'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere biologi, fysik/kemi og/eller geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på 'perspektivering i naturfag'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'formidling'
Praktisk information
Se flere detaljer
Der er hhv. 650 m og 3,5 km at gå/cykle fra Bjerringbro-skolerne og bus nr. 55, 73 og 775 standser tæt på NVH.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
Se flere detaljer
Vi anbefaler, at I samler årgangen og tager samlet afsted.
Forløbet kører mandag til torsdag fra uge 3 til og med uge 8.
Se flere detaljer
Dagen varer fra kl. 9.00-13.30
Undervisningsmateriale om emnet på siden 'I en tynd tråd'
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Blod på din t-shirt
SEKUNDÆRT materiale
Hvad er dine bukser lavet af?
SEKUNDÆRT materiale.