Grundskole
Gratis

Klimatilpasningsanlæg som undervisningsrum

Billede

Beskrivelse

En hel række af forløb om klimatilpasning er tilgængelig på Skoven-i-Skolen.dk, hvor elever kan bruge kommunens klimatilpasningsanlæg som undervisningsrum for naturfagsundervisning. Forløbene er samlet beskrevet på temasiden her.

Der er opgaver til 5 typer af klimatilpasningsanlæg, som kan genfindes i de fleste kommuner, og der er udviklet forløb til alle typerne.

  1. Rensedamme – regnvandsbassiner med fast vandspejl.
  2. Tørre bassiner – regnvandsbassiner med fast bund, som tømmes helt efter brug.
  3. Nedsivningsbassiner – regnvandsbassin med permeabel bund, hvor regnvandet nedsiver.
  4. Permeable belægninger – parkeringspladser, stier eller veje med permeabel belægning, hvor vandet siver ned i et underliggende reservoir.
  5. Sluser – sluser, der hindrer oversvømmelse pga. indløb fra hav.

Knyttet til forløbene er angivelser af, hvor i landet man kan finde disse anlæg samt nødvendige beskrivelser og data om de enkelte anlæg, som eleverne kan arbejde med.

I Viborg Kommune er der indtil videre beskrevet tre anlæg

Disse anlæg kan genfindes på Skove-i-Skolen under kortfunktionen. Opgaverne, som eleverne kan lave på disse anlæg, kan ses under beskrivelsen af anlægget.

Aktiviteter

I forløbene skal eleverne på klimatilpasningsanlægget fx opmåle anlægget, tage bundprøver, undersøge dyr, lave forsøg med nedsivning af vand med videre.

 

Forberedelse

Et teoriafsnit til hvert forløb klæder eleverne på til at arbejde med klimatilpasning og det specifikke klimatilpasningsanlæg.

 

Efterbehandling

Prøver og data fra besøget på klimatilpasningsanlægget bearbejdes hjemme på skolen. I hvert forløb er der forslag til formidling og perspektivering.

 

Formål

I disse forløb skal elever arbejde med naturfag ude på rigtige klimatilpasningsanlæg. Dette giver eleverne motivation i naturfagene, da de kan se, hvordan fagene kan bruges til noget konkret og aktuelt.

Det giver viden om klimatilpasning, og motiverer elever til at interessere sig for emnet, således at de evt. selv en dag vælger at arbejde med at imødekomme de udfordringer, vi mennesker får med tilpasning til mere ekstreme nedbørssituationer.

Eksempler fra Fælles Mål
Natur og teknologi
Fysik/Kemi Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag. Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling.

 

Praktisk information

Sted
Ikke angivet
Skjul detaljer

Lokale klimatilpasningsanlæg.

 

 

Forløbstype
Besøg på egen hånd
Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Biologi
Fysik/kemi
Geografi
Matematik
Natur/teknologi
Pris
Gratis
Periode
Hele året
Varighed
Skjul detaljer

Forløbene tager mellem 6 og 10 lektioner at gennemføre fra ende til anden. Selve besøget på klimatilpasningsanlægget kan gøres i en dobbeltlektion.

 

Emneområde
Naturvidenskab

Materialerne findes på Skoven-i-skolen.dk. Alle forløb er samlet under temasiden om klimatilpasning.