Kend dit børnebibliotek 1-2. kl. - På eventyr
Beskrivelse
Den første tur på biblioteket er en spændende oplevelse, som sætter spor i elevernes erindring. Vi inviterer ind i en verden fuld af litteratur og fortællinger. Formålet er at sætte fantasien i gang og danne grobund for børns læseglæde. Vi tager eleverne med til en præsentation af bibliotekets mange tilbud til netop deres alderstrin. Vi fortæller eleverne om skøn- og faglitteratur, fakta og fiktion. Vi har fokus på inspiration til ny litteratur og læseglæde hos eleverne samt på kendskab til børnebiblioteket som et rart sted at være.
Vil børnene låne materialer med hjem, skal de medbringe deres lånerkort. Vil de oprettes som lånere, skal man klikke på dette link og blive oprettet inden besøget: Bliv låner | Viborg Bibliotekerne
Aktiviteter
Vi inviterer børnene ind i eventyrenes verden og leger kendskabet til børnebiblioteket frem. De skal på skattejagt på Børnebiblioteket hjulpet på vej af magiske genstande, som stammer fra kendte eventyr. Undervejs bliver de præsenteret for rummets muligheder, finder forskellige materialer og prøver at låne og aflevere.
Dagen rundes af med et skørt eventyr læst højt af bibliotekaren, mens børnene evt. spiser madpakker.
Hvis I har lyst, kan I afsætte tid til efterfølgende at fordybe jer, gå på opdagelse i Børnebiblioteket og evt. låne bøger med hjem.
Forberedelse
Eleverne skal inden besøget have kendskab til forskellen på faglitteratur og skønlitteratur.
Inden besøget vil vi gerne, at klassen læser ét af eventyrene i original udgave: De Tre Små Grise, Hans og Grethe eller Askepot.
Læreren skal på forhånd inddele eleverne i grupper á 3 – gerne med fokus på, at grupperne bliver så velfungerende som muligt i løsning af opgaverne.
Vil børnene låne bøger med hjem, skal de medbringe deres lånerkort. Vil de oprettes som lånere, skal man klikke på dette link og blive oprettet inden besøget: Bliv låner | Viborg Bibliotekerne
Efterbehandling
Hvis I har lyst, kan vi tage et billede af klassen, som I kan dele i Aula. Billedet sendes til læreren sammen med en hilsen fra bibliotekspersonalet, som kan bruges til at snakke om elevernes oplevelse på biblioteket.
Hvad var det bedste ved besøget?
Hvad synes I om historien, som blev læst op?
Kan I huske, hvilke bøger I fandt?
Hvilke bøger kunne I tænke jer at låne ved næste besøg på biblioteket?
For at skabe sammenhæng mellem denne aktivitet og elevernes læring i klasselokalet er det en god idé at koble besøget til et forløb hos jer om eventyr/genrer.
Find inspiration under ’Materialer’, hvor der er linket til et relevant forløb om eventyr.
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne møder biblioteket som et spændende og vedkommende sted – samt at understøtte elevernes læseglæde og skabe bevidsthed om, at Børnebiblioteket kan supplere PLC's materialer. Besøget skal give børnene lyst til at komme igen med deres forældre – og dermed øge den kulturelle dannelse blandt børnene på længere sigt.
Eksempler Fælles Mål:
Dansk
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse enkle tekster sikkert og bruge dem i hverdagssammenhænge. Med særligt fokus på 'finde tekst'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster. Med særligt fokus på 'oplevelse og indlevelse'.
Praktisk information
Se flere detaljer
Der er cykelafstand til Hovedbiblioteket for en del byskoler og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
Se flere detaljer
Max én klasse (Tag kontakt, hvis I kommer langvejs fra og ønsker at høre om mulighederne for at komme med to klasser)
Se flere detaljer
Besøget varer ca. 90 minutter og kan finde sted i tidsrummet 8.30 – 10.00 mandag til torsdag.
Forløb på Gyldendals danskportal: Eventyr
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Gyldendals danskportal: Faglig læsning: Vand
SEKUNDÆRT materiale
Tilmelding
Tilmelding senest 3 uger før ønsket dato.
Ved tilmelding oplyses:
- mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever