Hvor bor mine venner? Kortlære og cykeltur
Beskrivelse
Tag din klasse med på tur i nærområdet omkring skolen.
Dette forløb omhandler kortlære og kendskab til nærområdet, og tager klassen med på cykeltur for at se, hvor kammeraterne bor.
Aktiviteter
Forløbet består af forberedelse og efterbehandling om kortlære, som klassens egen lærer forestår.
Undervejs i forløbet arrangeres i samarbejde med Cyklistforbundet Viborgafdeling én eller flere cykeltur(e) rundt i lokalområdet, for at se, hvor klassens elever bor.
Forberedelse
Brug Open Street Map eller lignende til at arbejde med adresser og kortlære.
Læreren sammensætter selv et meningsgivende forløb, som eksempelvis kan indeholde:
- Eleverne finder skolen på Open Street Map
- Eleverne træner at bevæge sig rundt om skolen vha. kort
- Eleverne indtegner ruter og laver eksempelvis posteløb til hinanden.
- Eleverne indskriver deres egen adresse og markerer 'hjem' på kortet (evt. udskrevet version)
- Eleverne finder og markerer den korteste bilrute mellem skole og hjem
- Eleverne finder og markerer den korste cykelrute mellem skole og hjem
(i højre side under 'lag', kan kortet indstilles til at vise cykelrute)
Kontakt Cyklistforbundets Viborgafdeling for at aftale nærmere om cykeltur i nærområde.
Har du elever, som stadig mangler den sidste cykelsikkerhed, for at du kan tage hele klassen med på cykeltur?
Da kan Cyklistforbundet også hjælpe. Se forløbet 'Alle børn cykler - cykelkursus i skoletiden' under relaterede forløb nederst på siden her.
Efterbehandling
Find yderlige inspiration yderligere undervisning længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne for kendskab til deres lokalmiljø med kort som redskab og cyklen som transportmiddel.
Eksempler fra Fælles Mål:
N/T, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad.
N/T, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan designe enkle modeller.
Idræt, efter 5. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan anvende grundlæggende, sammensatte bevægelser i idrætspraksis.
Idræt, efter 7. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan anvende sammensatte bevægelser i udvikling af idrætsaktiviteter.
Færdselslære, efter 3. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'trafikal adfærd', hvor eleven kan færdes sikkert i trafikken i lokalområdet.
Færdselslære, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'trafikal adfærd', hvor eleven kan færdes sikkert i trafikken.
Praktisk information
Se flere detaljer
Forløbet foregår på jeres skole og på cykelstierne i nærmiljøet
Se flere detaljer
Varigheden af forberedelse og efterbehandling tilrettelægges af klassens egen lærer.
Varigheden af cykelturen aftales i samarbejde mellem lærer og Cyklistforbundet.
Open Street Map
PRIMÆRT materiale
Kort over Viborg hos Medier for alle
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Xplores N/T-portal: Landet set fra oven
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Skoven i Skolen: Orienteringsløb, kort og kompas
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Alineas idrætsportal: Den store klassetour
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Kontakt Inger Larsen Ørbæk fra Cyklistforbundets Viborgafdeling for at aftale nærmere: