Bæredygtig vandforsyning i fremtidens bolig
Beskrivelse
“Hvordan kan vi ved at rense spildevand i vores bolig og bruge smarte teknologier nedsætte forbruget af rent drikkevand?”
Det er den problemstilling, dagen tager udgangspunkt i.
Der skal monteres slanger, renses spildevand og kodes micro:bit.
Som afslutning på dagen udarbejder eleverne deres egne løsningsforslag til dagens problemstilling.
Dagen kan indgå som en del af et fællesfagligt fokusområde i naturfagsundervisningen.
Aktiviteter
Dagens undervisning består af 4 aktiviteter:
- Intro-aktivitet med modelhus
Der monteres slanger til spildevand og drikkevand på traditionel vis på modelhuse. Slangerne skal justeres, så der kommer vand rundt i hele huset. - Rense-workshop
Der blandes spildevand, og eleverne skal rense det med forskellige metoder. Undervejs måles ledningsevne og turbiditet. Kan det mon lykkes at rense spildevandet, så det får drikkevandskvalitet? - Micro:bit-workshop
Der arbejdes med simpel kodning af micro:bits, så vandpumper kan styres med fugtighedscensor. Kodningen foregår i programmet MakeCode. - Løsningsforslag
Dagens viden anvendes afslutningsvis til at finde et løsningsforslag på dagens problemstilling. Der ændres på slangernes placering, og pumpe og micro:bit tilsluttes modelhusene.
Til sidst dokumenterer eleverne deres løsningsforslag ved at filme deres forklaring på egen telefon.
Forberedelse
Tal med eleverne om dagens problemstilling.
- Brug vandetsvej.dk til at finde viden om alt fra vandets kredsløb til spildevand.
- Besøg verdensmaalene.dk – særligt verdensmål nr. 6: “Rent drikkevand og sanitet” og verdensmål nr. 13 “Klimaindsats” er aktuelle i dette forløb.
Andre idéer:
- Tal om eller genopfrisk atomer, ioner, salte, partikler og organisk affald
- Undersøg eget vandbrug hjemme i elevens husstand
- Arbejd med spildevand og drikkevand
- Besøg et rensningsanlæg og/eller et vandværk
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Efterbehandling
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem forløbet og elevernes læring på skolen, er det en god idé at koble forløbet i Naturvidenskabernes Hus til et fællesfagligt fokusområde i naturfagsundervisningen.
Find inspiration under 'undervisningsmateriale'.
Formål
Formålet med forløbet er at inspirere elever og lærere til, hvordan man kan arbejde med de fællesfaglige fokusområder.
Eksempler fra Fælles Mål:
Biologi, fysik/kemi og/eller geografi
- Der arbejdes indenfor komtenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'undersøgelser i naturfag'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'modellering i naturfag'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere biologi, fysik/kemi og/eller geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på 'perspektivering i naturfag'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'formidling'.
Praktisk information
Se flere detaljer
8 dage i alt:
Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag i uge 50 (2025)
Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag i uge 2 (2026)
Se flere detaljer
Dagen varer fra kl. 9-14
PRIMÆRT materiale
Brug hjemmesiden til at finde viden om alt fra vandets kredsløb til spildevand.
PRIMÆRT materiale
Særligt verdensmål 6 samt verdensmål 13 er aktuelle i dette forløb.
SEKUNDÆRT materiale
FÆLLEFAGLIGT: Drikkevand - nu og i fremtiden
SEKUNDÆRT materiale
BIO7: Det er bare vand
SEKUNDÆRT materiale
GEO7: Det er bare vand
SEKUNDÆRT materiale
FYSIK/KEMI7: Det er bare vand