Smådyrssafari
Beskrivelse
De vilde insekter og smådyr er i tilbagegang, og verdens biodiversitet bliver ringere og ringere.
Det må vi gøre noget ved!
Og jo mere man ved om naturen, jo større lyst får man til at passe på den. I dette forløb lærer børnene nogle forskellige dyreklasser at kende (insekter, edderkopper og tusindben).
De lærer også at bygge deres egen insektsuger, så de kan håndtere dyrene og undersøge dem tæt på, uden at komme til at mase dem – og så får de materialerne med hjem, så de kan fortsætte med at undersøge i daginstitutionen eller deres egen have.
Aktiviteter
Børnene skal igennem to opgaver på dagen.
- Byg dit eget dyr: Gennem en spændende fortælling om smådyr, lærer børnene at kende forskel på gængse dyreklasser. Herefter får de lov til at bygge deres helt eget dyr af piberensere og træperler, som de må tage med hjem.
- Saml din egen insektsuger: Børnene får et samlesæt og skal samle deres egen insektsuger. Herefter kan de gå ud på opdagelse og se, hvor mange forskellige dyr de kan finde. Her øver de sig på nogle af de forskellige dyreklasser, de har lært at kende tidligere på dagen. Børnene får insektsugeren med hjem, så de kan gå på opdagelse i daginstitutionen eller i deres egen have.
Forberedelse
Du kan aktivere børnenes forforståelse ved at snakke med dem om smådyr og natur. Kender de nogen steder, hvor man kan finde edderkopper, sommerfugle eller tusindben? Ved de, hvad natur er for noget?
I kan også gå på opdagelse i jeres daginstitution og se, hvor mange forskellige dyr I kan finde
Efterbehandling
I jeres udeområde på institutionen kan I:
- Undersøge, hvilke dyr der findes i jeres udeområde
- Se, om I kan finde på andre metoder, man kan indfange og undersøge dyr på
- Deltage i Citizen Science-projekter
Formål
Formålet med forløbet er, at:
- børnene får konkrete erfaringer med naturen.
- børnene får lyst til at udforske naturen.
- At børnene gennem leg får erfaring med at arbejde med science.
Eksempler fra Den styrkede pædagogiske
Natur, udeliv og science - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.
Praktisk information
Se flere detaljer
Uge 26: Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag
Se flere detaljer
Dagen varer fra 9.00-11.30.
Mulighed for at spise madpakker bagefter.
Se flere detaljer
Vi skal være i vores udehytte. Der er lidt ujævnt terræn.