Hvorfor straffer vi, og hvad kan tidligere tiders straffeideologier sige os om samfunds- og menneskesyn?
Gennem 1000 år har Viborg haft en vigtig position i dansk retshistorie.
Med afsæt i spørgsmålet Hvorfor straffer vi? giver vi eleverne et anderledes indblik i danmarkshistorien. Undervejs taler vi om det tidlige ting, offentlig afstraffelse i middelalder, hekseprocesser under Christian 4 og sager fra oplysningstiden, inden vi perspektiverer til retsopgøret efter 2. verdenskrig og vores egen tids lov og ret.
Vi tager eleverne med ud på en byvandring, der vil afspejle, hvordan forskellige samfunds- og menneskesyn har defineret forbrydelser og begrundet straffe.
De vil møde tidligere tiders forbrydere og lære deres skæbner at kende.
Formidlingen tager afsæt i personbårne fortællinger, der kobles til retshistorie og suppleres af reflekterende dialoger f.eks. om formålet med straf og værdien af love.
På turen gennem Viborgs historiske bykerne oplever eleverne steder, hvor retshistorien har sat sit spor.
På baggrund af virkelige sager, der har fundet sted i Viborg, tages forskellige temaer op til overvejelse og refleksion.
Temaer, der tages op:
Eleverne kan med fordel reflektere over:
Emner, der kan arbejdes med for at give en bedre forforståelse:
På turen hører eleverne om en sag fra 1782 mod mordbrænderen Jacob Weftrup. Denne sag kan ses udfoldet i en video her på siden. Vedhæftet er også skillingsvisen, der eftersigende stammer fra Jacob Weftrups egen hånd og skulle være forfattet i arresten. Denne kan bruges til kildearbejde. Det er oplagt at bruge filmen som afsæt for en samtale om historiebrug eller til at kigge nærmere på den tætte forbindelse, der har været mellem lovgivning og religion fra middelalderen og langt op i tiden.
Vedhæftet er en kort beskrivelse af en anden lokal sag om en uønsket graviditet.
Videofortællingen om Jacob Weftrup kan derfor også bruges som afsæt til produktion af egne fortolkninger i form af dramatiseringer, filmatisering, spil, tegneserier eller lignende.
I efterbehandlingen kan man igen reflektere:
Derudover kan man ligeledes fortsætte sit tværfaglige arbejde i historie, samfundsfag og kristendom med: "Forbrydelse og straf" og "Synd og tilgivelse" .
Sigtet med forløbet er, at eleverne tilegner sig viden om retssystem, forbrydelse og straf i en historisk, etisk og samfundsmæssig sammenhæng.
Byvandringen skal styrke elevernes forudsætninger for at reflektere over muligheder, dilemmaer og udfordringer, som retssystemet rummer og rummede.
Ved Kongehyldningsmonumentet.
SEKUNDÆRT materiale
Uønskede børn: Læs om en anden sag fra Viborg og arbejd videre med temaet om uønskede børn.
SEKUNDÆRT materiale
Jacob Weftrups "Vemodig klagesang".
Se animationen om mordbrænderen Jacob Weftrup, tal om historiebrug, og producer jeres egne historiske fortællinger på baggrund af den anden lokale sag.
Det kunne f.eks. være som podcast a la Mørkeland, et storyboard eller en dramatisering evt. i samarbejde med dansk eller medie.
SEKUNDÆRT materiale
Et undervisningsmateriale produceret af Forsete og Alphafilm & Kommunikation (2015) med støtte fra Undervisningsministeriet til STX historie og samfundsfag, der sætter fokus på vores straffesystem i et tæt samspil mellem historie- og samfundsfaget. Projektet er målrettet elever i gymnasiet (særligt 1. og 2. g på A- eller B-niveau):
https://www.forbrydelseogstraf.dk/det-religise-aspekt-af-straffen
Kildepakke fra Rigsarkivet: Uønsket gravid før og efter den fri abort. Gå på opdagelse i kilder og historier om kvinder, der traf skæbnesvangre valg, og om befolkningens holdninger til dem.
https://www.rigsarkivet.dk/udforsk/kildepakke-uoensket-gravid-foer-og-efter-den-fri-abort/
Book forløbet til jeres klasse ved at udfylde denne formular Booking af læringsforløb
Har I spørgsmål, er I velkomne til at ringe til Viborg Museum på tlf.: 87873838 eller skrive til booking [at] viborg [dot] dk
Telefonen er åben for henvendelse
mandag til torsdag kl. 8.00 - 15.00
fredag kl. 8.00 - 13.00