Workshop: Tryk på!
Beskrivelse
Vi går på opdagelse i den aktuelle, stedsspecifikke gruppeudstilling 'Lake Life' og ser, hvordan de seks kunstnere har skabt en række forskellige værker, der tager udgangspunkt i naturen og Søndersø.
I formidlingscenteret skal vi have tryk på, når vi skal skabe skarpe kompositioner og med maling, garn og naturelementer lave fantasifulde tryk på papir. Måske skal vi lave et tryk, hvor vi kan fornemme lyden af søen, eller skabe et billede af, hvad vi forestiller os, der måske gemmer sig af mystik, historier og væsner under søens overflade.
Aktiviteter
Vi går på opdagelse i gruppeudstillingen 'Lake Life' og taler om, hvad vi ser og oplever og hvad vi tænker om det.
Når vi har oplevet kunsten med vores øjne, så er der rig mulighed for at erfare den gennem hænderne. Det gør vi i vores formidlingscenter, hvor vi undersøger og arbejder med de tematikker og materialer, som eleverne møder i udstillingen. Kunsthallens formidler finder materialerne frem og har klargjort en ramme, som eleverne kan arbejde indenfor.
Vi skaber altid forløb i samspil med jer.
Forberedelse
Forbered eleverne på, hvad det vil sige, at gå på udstilling:
- Hvad er en kunsthal?
- Hvad vil det sige, at stedet viser samtidskunst?
Efterbehandling
Eleverne opfordres til at undersøge, analysere og arbejde praktisk videre med samtidskunstens medier og strategier ud fra tanken om, at samtidskunst ikke kun skal ses, men også opleves, medskabes og reflekteres.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, kobles det til et emne, I arbejder med, før og efter forløbet i den åbne skole.
Find inspiration under lænegere nede på siden, hvor der linkes til relevante forløb/materiale.
Formål
Formålet med dette forløb er, at eleverne får kendskab til samtidskunsten – fra den danske og udenlandske kunstscene.
- Hos de mindre elever giver forløbet en læring om samtidskunst, en forståelse af de forskellige medier og det at være i stand til at samtale om kunsten.
- Hos de ældre elever kan det være med til at give dem kulturforståelse og debattere samfundstendenser. Forløbet giver eleverne indblik i de forskellige medier og lærer dem at forholde sig til fx. videokunst, skulpturer eller konceptkunst.
Eksempler fra Fælles Mål:
Billedkunst - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedanalyse'. Kompetencemål afhænger af aldersgruppe.
Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning'. Kompetencemål afhænger af aldersgruppe.
Samfundsfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'sociale og kulturelle forhold, hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Praktisk information
Om samtidskunst på Alineas billedkunstportal
SEKUNDÆRT materiale
Tal R – Samtidskunst
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
John Kørner – samtidskunst
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Send en mail til kunstformidler Camilla Davidsen: cd4@viborg.dk eller kunstformidler Bettina Hansen: bhan@viborg.dk