Valgfag: "Erhverv og Uddannelse"
Beskrivelse
Det er aldrig for tidligt at blive nysgerrig på erhverv og uddannelse.
...altså få lov til at udforske og afprøve forskellige erhverv og snuse til forskellige uddannelser, så man som elev bedre kan foretage et kvalificeret valg om sin fremtidige uddannelses- og karrierevej.
Derfor tilbyder Rejseholdet hjælp til at etablere "Erhverv og Uddannelse" som valgfag i udskolingen på jeres skole.
Valgfaget er ikke kun for de, som er i tvivl om deres uddannelsesvalg, men også for de, som måske gerne vil udfordres på deres valg.
Aktiviteter
Valgfaget tilrettelægges, så det passer efter jeres behov og jeres mulighedsrum!
Det er afprøvet på Møldrup Skole med aftalt lokalt indhold.
Beskrivelserne herunder skal derfor ses som inspiration.
Valgfaget har, foruden ugentlig, almen klasseundervisning, indeholdt tre aktiviteter:
- Praktik
- Erhvervsbesøg
- Uddannelsesbesøg
Praktik:
Eleverne har haft tre praktikperioder på et skoleår, hvor de hver onsdag har været i 1½ times praktik på en lokal virksomhed.
Nogle steder har det giver bedre mening at tilbringe tre sammenhængende timer i praktik, hvorfor eleverne kun har skullet i praktik hver anden uge. Dette har eleverne selv aftalt med praktikstederne.
Rejseholdet har hjulpet med etablering af kontakt til lokale virksomheder og herigennem har det været muligt at lave gode aftaler omkring en praktikkerne.
Se evt. forløbet Etablering af erhvervsnetværk KLC Viborg.
Som udgangspunkt har det været læreren, som har taget den første kontakt til praktikstederne for at sikre, at eleverne får en praktikplads, men efterfølgende har eleverne selv øvet sig i at kontakte praktikstedet og udfylde praktikseddel.
Erhvervsbesøg:
Eleverne har været på Grundfos for at se virksomheden og fået en introduktion til, hvilke fagligheder der arbejder med i virksomheden.
Uddannelsesbesøg:
Eleverne har været på Mercantec, hvor de selv har været med til at bestemme, hvilken uddannelse de gerne vil høre mere om.
Kombineret erhvervs- og uddannelsesbesøg
I et samarbejde mellem Møldrup plejecenter og SOSU-Viborg kom eleverne en eftermiddag på plejecenteret, hvor de i hold fik en introduktion til:
- De fire fagligheder
- At være ansat på plejecenteret
- Introduktion til uddannelsesretninger
Eleverne har efterfølgende sagt:
”Inden var jeg sådan lidt, ja, plejehjem… men efter er jeg blevet vildt overrasket, det var fedt!”
Forberedelse
Der etableres et undervisnings-årshjul for valgfaget samt et lokalt erhvervsnetværk af virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
Dette kan understøttes af Viborg Kommunes Rejsehold (Rejseholdet - din kontakt til erhvervslivet KLC Viborg), der både kan vejlede i konkrete og praktisk opgaver efter aftale.
Se eksempler herpå under følgende beskrivelse: Etablering af erhvervsnetværk KLC Viborg
Brug desuden gerne på UddannelsesGuidens side om erhvervspraktik og dokumentet 'besøg virksomheden'- findes som PRIMÆRT materiale under 'undervisningsmateriale'.
Efterbehandling
I al eksternt samarbejde kræves en grad af opfølgning, og dette særligt med det private erhvervsliv.
Der skal derfor beregnes en rum tid til at pleje sit erhvervsnetværk, lave evalueringer på praktikker og håndtere henvendelser fra sit lokale erhvervsliv.
Dernæst er det vigtigt at følge op på den enkelte elevs oplevelse af valgfagets udbytte:
- Er de blevet mere afklaret?
- Har de brug for yderligere vejledning i forhold til det fag, der har fanget dem?
Formål
Formålet med dette forløb er, at eleverne
- får mulighed for at afprøve forskellige erhverv.
- møder forskellige (ungdoms-)uddannelsesinstitutioner i Viborg Kommune.
- bliver klogere på egene ønsker og tanker om fremtidig uddannelse og job.
Desuden imødekommer forløbet de nationale målsætninger om, at 90% af de unge skal være tilknyttet eller have færdiggjort en ungdomsuddannelse, inden de er fyldt 25 år, og de sidste 10% skal have en tilknytning til arbejdsmarkedet. Herudover stiles der mod, at 30% af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse.
For at støtte skolerne på vejen mod disse mål har Viborg Kommune etableret Rejseholdet, som et samarbejde mellem Børn & Unge og beskæftigelsesområdet.
Eksempler fra Fælles Mål:
Uddannelse og job
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'personlige valg', hvor eleven kan træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere.
Praktisk information
UddannelsesGuidens information om erhvervspraktik i 8. og 9. klasse
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
Undersøg virksomheden - et redskab til virksomhedsbesøg
SEKUNDÆRT materiale
Tjek på besøget - en tjekliste til virksomhedsbesøg
Forskellige informationer og opgaver ifm. erhvervspraktik
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Arbejdsmarkedet
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Privatøkonomi
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Xplores geografiportal for 9. klasse: Din fremtid i Danmark
SEKUNDÆRT materiale
Tilmelding
Tag kontakt til Christian Reslow for at høre nærmere og/eller aftale mere konkret.