Topmøde om Ukraine-krigen
Beskrivelse
Vi har en helt særlig invitation til jeres 9.-10. klasser!
Forløbet vil udfordre elevernes politiske tankegang og sætte dem i spidsen for at løse en af verdens mest presserende konflikter; Krigen i Ukraine.
Viborg Gymnasium er i den forbindelse stolte over at præsentere "Topmødet om Ukraine-krigen - Et Dilemmaspil", hvor eleverne får muligheden for at følge i fodsporene på verdenslederne og tage ansvar for løsningen af en global krise.
Aktiviteter
Gennem dilemmaspillet om Ukraine-krigen vil eleverne møde:
- En unik mulighed for at lære om den komplekse konflikt i Ukraine. Herunder forskellige landes stilling og synspunkter i forhold til krigen.
- Spændende debatter og dialog med jævnaldrende.
- Muligheden for at træde ind i rollen som verdensleder og træffe svære beslutninger.
- Samarbejde, diplomati og kritisk tænkning vil være nøglefaktorer.
- En sjov og lærerig oplevelse, der kan udvide din horisont og udfordre din viden om verdenspolitik.
Forberedelse
Forud for topmødet har Viborg Gymnasium tilrettelagt to undervisningsmoduler (af én time), som klæder eleverne på til selve dilemmaspillet.
I modulerne vil klassen stifte bekendtskab med begreber som: Magt i international politik, krig, fred og samarbejde.
Eleverne vil derudover få mulighed for at sætte sig ind i det land, som de får tildelt. Dermed vil eleverne få indblik i, hvad der har betydning for netop deres lands indstilling til krigen i Ukraine.
Klassen vil inden topmødet få tilsendt materiale om den aktuelle situation i Ukraine. Materialet skal danne grundlag for en klassediskussion om årsagen til krigen, krigens globale konsekvenser samt mulige veje til fredsforhandlinger og en varig fred.
Efterbehandling
Efter topmødets afvikling vil klassen få tilsendt resultatet af forhandlingerne og det materiale, som eleverne arbejdede med undervejs i dilemmaspillet. Tanken hermed er skabe rammerne for en diskussion og refleksion om, hvorfor resultatet blev som det blev, samt hvilke mulighederne og begrænsningerne for at finde en varig fred i Ukraine.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med arrangementet er at skabe bevidsthed om verdens aktuelle begivenheder, fremme forståelse for politiske dilemmaer og give jer mulighed for at udforske diplomati og internationale relationer på en engagerende måde.
Derudover er arrangementet eksperimenterende i arbejdsformer, hvilket vil komme til udtryk i den måde, som eleverne vil arbejde med Ukraine-krigen.
Eleverne vil stå over for svære kriser og der vil blive stillet krav til kreative og undersøgende handlinger for målet om en fredsaftale.
For at nå dertil kræver det samarbejde og beslutsomhed!
Eksempler fra Fælles Mål
Samfundsfag
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'politik', hvor eleverne kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger. Med særligt fokus på 'EU og Danmark' og 'international politik'.
Praktisk information
Se flere detaljer
Der er cykelafstand for de fleste byskoler, og bus nr. 1, 2, 62, 722 og 750 standser tæt på Viborg Gymnasium.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær til at oprette Erhvervsrejsekort og at booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
PRIMÆRT materiale
Tilsendt materiale om den aktuelle situation i Ukraine
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Grænser mellem mennesker
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Danmark i verden
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Danmarks udenrigspolitik
SEKUNDÆR materiale
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Europas fælles projekt
SEKUNDÆRT materiale