Grundskole
Visuel Kreativitet
Gratis

#Tegnhåb - workshops med lokale kunstnere

Billede

Beskrivelse

Hvad betyder englen som symbol? Hvad er en engel for jer? Og hvordan ser den ud? 

I dette forløb får I mulighed for at gå på kreativ opdagelse i engle sammen med en lokal kunstner.

UNESCO Creative Citys #Tegnhåb-kampagne inviterer Viborg Kommunes skoler og ungdomsuddannelser til at være med til at skabe fantasifulde engle, som bliver brugt i en fælles 3D-animation, der udstilles til juletid i Viborgs byrum.

Så hjælp os med at få luft under vingerne på et kunstværk, der kan lyse op i den mørke vintertid!

...

Workshoppen er en del af Viborg Artist in Residence (VAiR), som er støttet af Statens Kunstfond. Projektejere er Viborg Kommune og Viborg – UNESCO Creative City of Media Arts. Projektledelse af Institut for Børnekultur.

Viborg UNESCO Creative City har de sidste fire år inviteret børn og unge fra hele verden til at tegne med i en global tegnekampagne: #TegnHåb

I 2025-2027 samler #TegnHåb-kampagnen børn og unge om temaet engle:

En engel, der passer på dig

Engle, der puster dårlige drømme væk

Håbets engel, der omfavner verden

Ja, kun fantasien sætter grænser!

Hold øje med Viborg UNESCO Creative City’s Facebook og TegnHåb Engle // Draw With Denmark - Angels of Hope - Unesco Viborg

Aktiviteter

Hele forløbet foregår på jeres egen skole, hvor klassen indledningsvist kommer til at arbejde med engletemaet og englen som symbol - formidlet af skolens egne lærere.

Herefter får I besøg af en kunstner, der vil arbejde sammen med jer om at lave englene.
Kunstnerbesøget varer 2 timer.

Kunstnerens workshop vil tage udgangspunkt i #Tegnhåbs 20 tegne-challenges, som er:

  1. Tegn, hvordan en engel ser ud for dig.
  2. Tegn en engel, der er symbol på noget vigtigt i dit liv.
  3. Tegn en engel, der passer på dig.
  4. Tegn en engel, der flyver over byen eller dit hus og stråler HÅB ud over alt.
  5. Tegn en engel, der puster dårlige drømme væk.  
  6. Tegn en engel, der beskytter eller trøster dig.
  7. Tegn en engel, der bringer fred over verden.
  8. Tegn en engel, der hjælper specielt dig - og kun dig. Hvad skal denne engel kunne? 
  9. Tegn en engel, der dømmer noget eller nogen
  10. Tegn en engel, der er din bedste ven.
  11. Tegn, hvad du ville du bede en engel om, hvis du mødte en?
  12. Tegn, hvordan man kan være engle for hinanden.
  13. Tegn en engleflok, der bærer håbet frem.
  14. Tegn den vildeste engel.
  15. Tegn en engel, der bærer gode minder.
  16. Tegn kærlighedens engel.
  17. Tegn håbets engel, der omfavner verden
  18. Tegn en engel, der passer på dig om natten. 
  19. Tegn en engel, der hjælper klimaet og miljøet
  20. Tegn en engel, som en superhelt

Forberedelse

Før I får besøg af kunstneren, arbejdes der i klassen med:

  • Englen som symbol – snak gerne med klassen om, hvad englen er for et symbol, dens betydninger, i hvilke sammenhænge, vi møder den, og hvad de forbinder med engle.
  • Lokale portrætteringer af engle (Joakim Skovgaards engle i Viborg Domkirke, Englehaven ved Skovgaards Museum til jul, osv.)

I skal selv stille sakse/lim/elefantsnot og farvet karton til rådighed. Kartonen kan være alle mulige forskellige farver - f.eks. rød, gul, brun, sort, grå, lyseblå, pink, beige, turkis, orange osv. (dog ikke lilla, grøn og mørkeblå), og der skal være hvid karton til rådighed. Kartonfarverne må meget gerne være i varme nuancer. Der skal være en god bunke kartonark i A4-størrelse og gerne mange forskellige farver.

Englene skabes ved at klippe/klistre collager af karton. Der vil være fokus på den kreative proces og på animationsteknikker ifm. at gøre englene bevægelige.
 

Det er muligt at få kunstnerbesøg i ugerne 39, 40, 41 og 44.
Kontakt til kunstneren formidles af Sofie Reimer-Walsted (se kontaktoplysninger under 'Tilmelding') i forbindelse med koordinering. Herefter aftales hvor, hvornår og hvordan lærer og kunstner imellem.

Efterbehandling

Kunstneren tager englene med, så de kan indgå i det samlede animationsværk. Hvis I vil have englene tilbage, skal I huske at skrive fornavn/institution på bagsiden.
 

For at skabe sammenhæng mellem besøget og elevernes læring i klasseværelset, er det en god ide at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter besøget.

Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Formål

Dette er et kreativt dannelsesforløb om håb og livsfilosofi. 
Børn og unge lærer at udtrykke sig visuelt og reflekterende over den givne opgave.
 

Eksempler fra Fælles Mål

Billedkunst - Der arbejdes med kompetenceområdet 'billedfremstilling'.

Dansk - Der arbejdes med kompetenceområdet 'fremstilling'.

Kristendomskundskab - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'livsfilosofi og etik'.

Praktisk information

Sted
Ikke angivet
Skjul detaljer

Forløbet foregår på jeres skole

Forløbstype
Forløb med formidler
Forløb på skolen
Målgruppe
0. klasse
1. klasse
2. klasse
3. klasse
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Modtageklasser
Børn og unge med særlige behov
Fag
Billedkunst
Dansk
Kristendomskundskab
Pris
Gratis
Periode
22.09.2025 - 31.10.2025
Skjul detaljer

Det er muligt at få kunstnerbesøg i ugerne 39, 40, 41 og 44.
Kontakt til kunstneren formidles af Sofie Reimer-Walsted (se kontaktoplysninger under 'Tilmelding') i forbindelse med koordinering. Herefter aftales hvor, hvornår og hvordan lærer og kunstner imellem.

Varighed
2 timer
Skjul detaljer

Kunstnerbesøget varer 2 timer.

Den samlede varrighed afhænger af jeres forberedelse, og i hvilken sammenhæng og omfang I folder teamet ud.

Emneområde
Kulturhistorie og tro
Kunst, arkitektur og design
Tværfaglige tilbud

#TegnHåb - engle - 2025 og frem

PRIMÆRT materiale

Katalog over engle i Viborg (Domkirke)

SEKUNDÆRT materiale

Forløb på Alineas billedkunstportal: Engle

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Forløb på Alineas billedkunstportal: Frottage og mixed media

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Forløb på Alineas billedkunstportal: Slip kreativiteten løs

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Forløb på Gyldendals danskportal for 0.-2. kl.: Henry Herup

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Forløb på Gyldendals danskportal for 3.-6. kl.: Med livet i midten

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Forløb på Gyldendals danskportal for 7.-9.: Sorg og savn

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'

Tilmelding

Gratis

Tilmelding foregår ved direkte kontakt til projektleder Sofie Reimer-Walsted, Institut for Børnekultur.

Tlf.: 52 19 14 23