Hvert år bliver 1,6 milliarder tons mad spildt i verden! Det svarer til, at cirka en tredjedel af al den mad, der produceres til mennesker hvert år, ikke bliver spist.
Det betyder, at hver person i Danmark smider ca. 63 kg mad ud om året.
Madspild er skidt for miljøet og klimaet – og det er penge lige i skraldespanden.
Det skal vi da have gjort noget ved!
I dette forløb skal dine elever arbejde med, hvordan vi konkret kan bruge naturvidenskaben til at mindske madspild.
Dilemmaspil:
Eleverne skal tage stilling til forskellige udsagn og diskutere forhold omkring madspild.
Design en kølig madkasse:
Hvad skal der til, for at maden i madkassen kan holdes kold og er frisk og lækker, når den tages op af skoletasken?
Vi guider eleverne gennem en engineeringdesingproces, hvor de skal designe deres egen madkasse med inddragelse af naturfaglige undersøgelser.
Se en film om madspild i verden ”Madspild for milliarder” (12.03 min)
Tag en fælles snak i klassen:
• Hvilken type madspild fremlægges i filmen?
• Hvorfor er madspild en udfordring?
• Hvor gode er I selv til at udnytte jeres madvarer?
• Hvordan kan I selv være med til at begrænse madspild?
Efter besøgsdagen får I et brætspil om madspild med hjem.
Dette forløb kan eventuelt samtænkes med følgende forløb fra Gyldendals fagportaler:
Formålet med forløbet
• Eleven har viden om madspild og hvilke udfordringer og konsekvenser dertil.
• Eleven kan diskutere enkle problemstillinger omkring madspild.
• Eleven kan bygge en model af virkeligheden.
Eksempler fra Fælles Mål:
Natur/teknologi