Skoleteater - mellemtrin
Beskrivelse
Dette skoleår præsenterer Viborg Kommunes skoleteater følgende forestiling for mellemtrinet:
STRØM – et operaeventyr
Et operaeventyr om at mærke sig selv i en digital tidsalder
STRØM er et operaeventyr med tekst af børnebogsforfatteren Cecilie Eken og musik af komponisten Peter Bruun.
En legende, fysisk og tankevækkende fortælling, der forhåbentligt giver lyst til at gå i dialog på tværs af alder om dette højaktuelle og vigtige emne, i en tid hvor både børn og voksne kæmper med alle skærmenes fristelser. Skabt ud fra et ønske om at diskutere, hvordan vi voksne kan støtte nutidens børn i at navigere i en hverdag, hvor den lysende skærm konstant lokker med underholdning og sjov og en pause fra det, der kan opleves som krævende og svært.
For det er indlysende og dokumenteret, at den ofte også afleder os fra det vigtigste i livet: læring, fordybelse og koncentration, nærvær og eftertanke, empati, svære følelser og konflikter.
Hvor finder vi en modvægt til algoritmernes manipulerende fristelser og den afhængighed, der truer både unge og gamle?
Vi tager på rejse med Elmer for at lede efter redskaber til at finde en ro og forbindelse til alt det levende. Den strøm og kontakt, som både krop og sjæl, hjerne og hjerte, har brug for.
.....
Se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Oversigt over forestillinger' som PRIMÆRT materiale længe nede på siden.
Er du teateransvarlig på din skole?
Husk da at koordinere med ledelse og teknisk servicemedarbejder ud fra 'opsætningsvejledning' - også PRIMÆRT materiale.
Aktiviteter
HANDLING!
Elmer er en nutidig gamerdreng på ca 12 år, genkendelig for de fleste børn.
Han er stærk og temperamentsfuld, men stivnet, ensom, uden reel kontakt til sin krop, sin indre strøm – og han tager en række dårlige valg – han er afhængig af digital stimulans. Der skal et kollaps til for at sætte en udvikling i gang.
Det sørger STRØM for, hun ønsker KONTAKT. Hun vil dog ikke finde sig i at blive taget for givet, misbruges, uden at mennesker – her Elmer – forstår, hvilken gave hun er, og at hun skal bruges med respekt og varsomhed. Uden den forståelse mister Elmer kontakt til sin indre strøm, sin indre livsenergi – og så er både han – og verden – først på alvor på spanden!
Forberedelse
Forberedelse - lærer
Som lærer kan du se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Oversigt over forestillinger' som PRIMÆRT materiale længe nede på siden.
Se på teatrets hjemmeside/plakat til forestillingen op i klassen. Snak med eleverne om, hvad de ser: Om farver, stemmninger og hvilke associationer, som de får, når de hører titlen.
Eleverne kan skrive om deres forventninger. Prøv f.eks. at færdiggøre sætningen:
"Når jeg skal se teaterforestillingen, tror jeg, at jeg kommer til at opleve....."
Under materiale er der også inspiration til læreren i et overordnet teatermateriale fra Aarhus Teater.
Forberedelse - teateransvarlig / leder / teknisk servicemedarbejder
Koordinering og opsætning ud fra 'opsætningsvejledning' - også PRIMÆRT materiale.
Her findes oplysninger om bl.a. spilarealets størrelse, krav til strøm, adgangsforhold, forplejning og hjælpere, der skal stå til rådighed.
Efterbehandling
Der er mange måder at efterbearbejde teateroplevelsen, men det er en god ide, at du som lærer tager noter undervejs, mens du ser forestillingen.
Efter forestilling kan eleverne:
- bruge Aarhus Teaters teaterkort/reflektionskort
- skrive en tekst/anmeldelse om forestillingen
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med forløbet er, at fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske forståelse og at udvikle elevernes forståelse og brug af det dramatiske udtryk som en mulighed for at indleve sig i mennesker, situationer og miljøer.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk – Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Musik, efter 4. klasse – Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'musikforståelse', hvor eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik.
Musik, efter 6. klasse – Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'musikforståelse', hvor eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik fra forskellige genrer, kulturer og perioder.
Praktisk information
Se flere detaljer
Forestillingen foregår på jeres eller naboskolen
Se flere detaljer
Forestillingen varer 40 min.
NB!
Opstillingstid: 4 timer
Nedtagningstid: 3 timer
Oversigt over forestillinger
PRIMÆRT materiale
...KOMMER...
Opsætningsvejledning
PRIMÆRT materiale
Turnespecifikationer
Spilleareal: 7m x 7m x 2,4m (BxDxH)
Opstillingstid: 2 timer
Nedtagningstid: 1,5 timer
Andre specifikationer
Strøm: 230 V, trebenet stik med jord
Mørklægning: Påkrævet
...KOMMER...
Bemanding og teknikerhjælp
2 personer
Læringsmateriale til forestillingen
PRIMÆRT materiale
Forløb på Gyldendals danskportal: Rim og remser
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på alineas musikportal: Stemmer – helt ude i skoven
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Aarhus Teaters materialebank: Find bl.a. teaterkort og reflektionskort til download
SEKUNDÆRT materiale
Tilmelding
Tilmelding ej nødvendig.
Se, hvornår din klasse skal i teateret, i 'Oversigt over forestillinger' som PRIMÆRT materiale længere nede på siden.