Skolehaver - Asmildkloster Haverne
Beskrivelse
Skolehave på Asmildkloster Landbrugsskole – jordens bedste klasseværelse
I skolehaven er vejen fra jord til bord og tilbage til jord på skoleskemaet med aktiv, praksisnær og oplevelsesbaseret undervisning.
Skolehaven er et tværfagligt klasselokale under åben himmel, hvor eleverne samles i et fællesskab om haver, natur og mad.
Vi tilbyder 1-dags besøg eller flere besøg, fordelt henover havesæsonen. Hvert besøg vil tage udgangspunkt i årstidens arbejde og afgrøder i skolehaven, men der vil altid være aktiviteter i haven, naturen og en smags/sanseoplevelse.
Et tidligt forårsbesøg vil give indblik i jordarbejdet for at klargøre haven, og såning af de første små frø, afgrødernes vækstbehov og naturens spisekammer. På de senere besøg i haven, vil der være flere afgrøder i vækst, men også såning, lugning, vanding og høst samt tilberedning af råvarer på bålkomfuret.
Hvis I ønsker at besøge skolehaven med jeres klasse, én eller flere gange, så tag kontakt med skolehavelederen, som planlægger besøget med udgangspunkt i sæson og jeres ønsker.
Aktiviteter
Vi laver aktiviteter med udgangspunkt i 'jord til bord - til jord'.
Eleverne kan opleve hele eller dele af vejen fra frøet plantes i jorden, lugning af ukrudtet, og indtil de friske grøntsager høstes og tilberedes. Eleverne får forståelse for vigtige emner - grøn omstilling, bæredygtighed og sammenhængen mellem land og by, landbrug og fødevarer.
Hvert besøg består af aktiviteter relateret til natur, have og mad, og vi er fysisk aktive både med leg, læring og havearbejde.
Programmet for de enkelte besøg tager udgangspunkt i emner, der passer for årstiden.
Skolehavelederen sætter rammen for hvert besøg, og aktiviteterne gennemføres i samspil med klassens lærer.
Forberedelse
Forud for jeres besøg vil skolehavelederen aftale besøget/besøgene med skolen.
Praktisk forberedelse
- Vi er ude hele dagen, så tag fornuftigt tøj og fodtøj på – husk at der kan være køligt og fugtigt om morgenen, og vinden kan være kold.
- Husk en god madpakke og en drikkedunk.
Efterbehandling
Efter et besøg i skolehaven kan der skrives og arbejdes videre med oplevelser fra dagen, fx med billeder, naturfund eller afgrøder og opskrifter der kan afprøves igen i skolekøkkenet.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Formål
Formålet med forløbet er:
- At give eleverne en større forståelse for mad og natur.
- At eleverne bliver mere bevidste om bæredygtighed, biodiversitet, grøn omstilling og lokal fødevareproduktion.
- At eleverne opnår mere selvsikkerhed omkring egne evner i naturen og hermed i undervisningen.
Eksempler på elevlæringsmål:
- Eleven kan håndtere et bål, tilberede mad over bål og kan bruge vilde urter i madlavningen
- Eleven kan redegøre for de forskellige plantedeles funktion og opbygning
- Eleven kan bestemme insekter og formidle viden om kompost og nedbrydning samt betydning for miljøet
Praktisk information
Se flere detaljer
Asmildkloster Landbrugsskole
Asmildklostervej 1
8800 Viborg
Se flere detaljer
Der kan maksimalt tilmeldes én klasse pr. forløb.
Besøg i skolehaven kan aftales hele året, men der er mest liv i haven i perioden 1. april til 31. oktober.
Se flere detaljer
Et besøg varer en hel skoledag fra ca. 8.30 til 13.00, men tidsrum kan aftales individult.
Forløb på Gyldendals N/T-portal for 4.-6. klasse: Den levende mark
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Gyldendals N/T-portal for 4.-6. klasse: Kost og sundhed
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Gyldendals N/T-portal for 1.-3. klasse: Sundhed
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Gyldendals madkundskabsportal: Kartofler
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Gyldendals madkundskabsportal: Knolden, roden og stænglen
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Tænk tværfagligt med et af disse engelskforløb:
Food in the UK | Engelsk 4-6 | Gyldendals fagportaler
Food in the US | Engelsk 4-6 | Gyldendals fagportaler
Food in Australia | Engelsk 4-6 | Gyldendals fagportaler
SEKUNDÆRT materiale
Tilmelding
Tilmelding sker til Rebecca Bruun Heissel på mail eller telefon.
Ved tilmelding oplyses:
Skole, klassetrin, antal deltagere, kontaktoplysninger (mail og tlf. nr) samt ønsker til besøgsdage og andre relevante oplysninger.
Det er muligt at søge transporttilskud til 3 besøg via KLC Viborg. Transport til de resterende besøg, sørger den enkelte skole selv for.