Se på landskaber!
Beskrivelse
I dette forløb skal eleverne på opdagelse i, hvordan kunstnere har set på landskaber gennem tiden – fra de flotte, detaljerede malerier fra guldalderen til de mere vilde og frie billeder i modernismen.
Vi undersøger, hvordan kunstnere har brugt farver, lys og former til at vise deres følelser omkring naturen. Gennem dialog og små tegneopgaver lærer eleverne at forstå, hvordan kunstens udtryk har udviklet sig igennem tiden.
Aktiviteter
Eleverne kigger efter detaljer i malerierne og taler om, hvad de ser, og hvordan det opleves - der tegnes i mens der lyttes og diskuteres.
Indhold og arbejdsformer:
- Vi kigger på landskabsmalerier og taler om, hvad vi ser: Er det sommer eller vinter? Hvordan ser himlen ud, og hvordan føles billedet?
- Vi sammenligner guldaldermalerier med mere modernistiske landskaber og opdager, hvordan kunstnere begyndte at male på nye måder.
- Vi taler om, hvordan landskabet betyder noget for os i dag, og hvordan natur og klima hænger sammen med kunst.
Forberedelse
Der kræves ingen særlig forberedelse.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Efterbehandling
I kan i klassen tale om hvordan landskabet omkring skolen ser ud og hvordan kunstnere mon ville skildre dette i dag.
Evt. lave et lanskabsbillede af området udfra en modernistiske tilgang.
Formål
Dette forløb hjælper eleverne med at se kunst på en ny måde og giver dem en forståelse af, hvordan mennesker gennem tiden har set på naturen.
Faglige mål:
- Se og forstå billeder: Eleverne lærer at kigge efter detaljer i malerier og tale om, hvad de ser, og hvordan det opleves.
- Kulturforståelse: De får indsigt i, hvordan mennesker gennem tiden har tænkt om naturen og landskabet.
- Samtale og refleksion: Vi taler om, hvordan vi ser på naturen i dag – hvad betyder landskabet for os?
- Evt. Kreativ udfoldelse på egen hånd: Eleverne prøver selv at male eller tegne landskaber med forskellige teknikker.
Eksempler på Fælles Mål:
Dansk, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.
Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Dansk, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Billedkunst, efter 3. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ' billedanalyse', hvor eleven kan samtale om egne og andres billeder.
Billedkunst, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ' billedanalyse', hvor eleven kan analysere og vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder.
Praktisk information
Se flere detaljer
En times analyse og samtale
Forløb på Alineas billedkunstportal: Fantastiske farver
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas billedkunstportal: Mal som en kunstner
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Gyldendals danskportal for 0.-2. klasse: Kathrine Ærtebjerg
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Gyldendals danskportal for 3.-6. klasse: Jeg er William - en billedroman
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Skriv til kas@skovgaardmuseet.dk for at booke et forløb