Grundskole
Bæredygtighed og naturvidenskab
Gratis
Billede

Beskrivelse

Vi skal lære om frøets rejse fra frø til spire og videre til plante. 

Undervejs bliver vi klogere på, hvilke vækstbetingelser der skal til, for at en plante kan gro. Vi har sammen dekoreret plantepinde, så vi kan huske, hvad vi hver især har sået, og de små spirer får vi med hjem til skolen, hvor vi kan følge deres udvikling. 

I forløbet skal vi undersøge, hvad et frø egentlig er, hvordan det indgår i plantens livscyklus, og hvordan frø kan blive til mad. 
Vi skal besøge vores væksthuse, så frø, som I kan tage med hjem til undervisningslokalet eller køkkenbordet, og måske endda smage på mikrogrønt, der er dyrket netop dér.

Aktiviteter

Børnene bliver klogere på en plantes livscyklus, og de faktorer der er nødvendige for at dyrke grøntsager. 

Vi skal plante og undersøge vækstmuligheder og eventuelt smage på mikrogrønt fra skolens væksthuse. 

I laver aktiviteten sammen med en formidler fra landbrugsskolen.

Vi bruger hele dagen ude, og arbejder med små oplæg og praktisk arbejde i mindre grupper.

I får de såede frø med hjem. 
 

Rollefordeling

Vores formidler sætter rammen for hvert besøg, og aktiviteterne gennemføres i samspil med klassens lærere, hvor vi især forventer I har styr på børnenes særlige behov undervejs på dagen, da I kender dem bedst.

Forberedelse

Vi er ude i skolehaven hele dagen, så tag fornuftigt tøj og fodtøj på. Der kan være køligt om morgenen, selvom det bliver varmere op ad dagen.

Vi serverer formiddagsmad fra skolens køkken. 

I er velkomne til at benytte skolehaven til at spise medbragt madpakker, når besøget er slut.

Husk en god madpakke (hvis I vil spise frokost inden afgang) og drikkedunk.

Efterbehandling

Efter besøget kan I følge frøets udvikling, passe planten og snakke videre om plantens cyklus. 

For at skabe sammenhæng mellem besøget og elevernes læring i klasseværelset, er det en god ide at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter besøget.

Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne 

  • får et praktisk kendskab og prøver kræfter med at så
  • opnå kendskab til spiring og plantens cyklus og livsbetingelser
     

Eksempler fra Fælles Mål

Natur/teknologi - Der arejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse.

Praktisk information

Sted
Asmildkloster Landbrugsskole
Asmildklostervej 1
8800 Viborg
Forløbstype
Erhvervsskolesamarbejde
Forløb med formidler
Målgruppe
5. klasse
Fag
Natur/teknologi
Pris
Gratis
Antal
28
Periode
19.08.2025 - 01.10.2025
Skjul detaljer

Max én klasse

Vælg en af disse datoer (efter først til mølle princippet)

  • 19/08/25
  • 28/08/25
  • 09/09/25
  • 10/09/25
  • 01/10/25
Varighed
3 time
Emneområde
Bæredygtighed, klima og verdensmål
Natur, friluftsliv og udeskole
Naturvidenskab
Faciliteter
Mulighed for at spise medbragt mad
Mulighed for toiletbesøg
Ikke-handicapvenlige forhold
Verdensmål
SDG
SDG
SDG

Forløb på Skoven i Skolen: Spiring af frø og frugter

SEKUNDÆRT materiale

Forløb på naturteknologi.dk: Spiring

SEKUNDÆRT materiale

Forløb på Xplores N/T-portal: Livets udvikling

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Tilmelding

Gratis

Tilmelding foregår ved direkte kontakt til uddannelseskonsulent, Rebecca Bruun Heissel.

Tlf.: 30592510