Ravendo A/S - Besøg en virksomhed
Beskrivelse
Besøg virksomheden Ravendo A/S i Viborg der fremstiller trillebøre, sækkevogne og andre former for transportmateriel til hele verden.
Hos Ravendo A/S kan I opleve produktionen på nært hold, møde medarbejdere og mød direktør Signe Giandrup, der fortæller om sin vej fra folkeskole til veterinærsygeplejerske for til sidst at ende som direktør og medejer af Ravendo.
Ravendo A/S tager imod alle klassetrin.
Aktiviteter
Program for besøget
- Velkomst
Hvad er Ravendo
Signes vej til direktør posten
Hvilke jobfunktioner, der er på virksomheden
Sikkerhed ved rundvisningen - Rundvisning på fabrikken
Eleverne ser produktionens forskellige stationer og maskiner, som skaber det færdige produkt. (Hvis små hold, kan man prøve at svejse eller samle en trillebør) Rundvisningen sluttes af på lageret hvor man kan prøve at løfte sin klassekammerat på Ravendo’s patenterede tip-let system. - Mød en medarbejder
Vedkommende fortæller om hvorfor han/hun valgte arbejdet
Hvad han/hun tidligere har arbejdet med, eller uddannet sig til
Det bedste ved hans/hendes job
Hvad han/hun vil anbefale de elever, som overvejer at tage en læreplads eller arbejde hos Ravendo A/S.
Forberedelse
Inden besøget skal eleverne have besøgt Ravendo A/Ss hjemmeside Ravendo.com og forberedt spørgsmål, der passer til den aftale, der er lavet med virksomheden om besøgets aktiviteter. F.eks. spørgsmål til produkterne, produktionsprocesserne, eller til medarbejderne.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem virksomhedsbesøget og undervisningen hjemme i klassen, kobles besøget til et relevant forløb.
Desuden kan dokumentet 'undersøg virksomheden' bruges som inspiration til spørgsmål og områder, det kan være godt at arbejde med i forbindelse med besøget.
Som lærerforberedelse til virksomhedsbesøget forventningsafstemmes med virksomheden med udgangspunkt i 'Tjek på besøget'
Alle dokumenter og links findes under 'undervisningsmateriale'.
Efterbehandling
Jf. dokumentet 'undersøg virksomheden' drøftes på klassen (evt. først i grupper):
- Hvad overraskede jer mest under virksomhedsbesøget? Nævn tre ting.
- Hvilke faglige emner eller fag på virksomheden kunne I genkende fra skolen?
Afslut forløbet med opsamling og evaluering på, hvad det gør ved læring i klasselokalet, når den kobles til virkelighed.
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne:
- undersøger og møder en lokalt forankret virksomhed og dens medarbejdere
- ser sammenhængen mellem uddannelse og jobmuligheder
Eksempler fra Fælles Mål:
Job og uddannelse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere.
Desuden vil forløbet opfylde Fælles Mål indenfor de(n) faglighed(er), I har valgt at arbejde med.
Vælges et af Gyldendals forløb, er kompetenceområder og færdigheds- og vidensområder og -mål beskrevet i det givne forløb. Se under 'lærer', 'lærervejledning', 'ressourcer' eller lignende under det enkelte forløb.
Praktisk information
Se flere detaljer
Bemærk:
Tøjet kan blive beskidt, og eleverne bør være iklædt praktisk tøj.
Skolen skal ringe til virksomheden på dagen, hvis de bliver forsinket.
Se flere detaljer
Forløbet aftales med Ravendo A/S før besøget og afhænger af aktiviteterne.
PRIMÆRT materiale
Tjek på besøget
PRIMÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Undersøg virksomheden
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Tilmelding
Kontakt Direktør Signe Giandrup hos Ravendo A/S for at lave en aftale.