Rådhuset som arbejdsplads - TO GO
Beskrivelse
Hvem arbejder egentlig på rådhuset?
Hvilke opgaver har de ansatte?
Og hvilke (ud)dannelsesmæssige baggrunde har de?
I dette forløb får din klasse besøg af en række forskellige mennesker, der alle er ansat på rådhuset og repræsenterer forskellige erhverv i den store arbejdsplads.
Forløbet kan indtænkes som en del af samfundsfagsundervisningen, et element valgfaget 'Erhverv og uddannelse', et tværfagligt temaarbejde om medborgerskab eller noget helt fjerde, som er meningsgivende på jeres skole.
Aktiviteter
Besøget varer to timer, og programmet ser ud som følger, hvis det starter kl. 12:00.
12:00
- Kort præsentation af alle medarbejdere
- Kort præsentation om rådhuset og om Viborg kommune som organisation og som arbejdsplads
12:15
- Hvordan er du og din familie i berøring med Viborg Kommune i løbet af en uge?
- Vend det i grupper
- Sæt post-its på plakaterne
12:30 – PAUSE
12:45 – Medarbejdercafé 4* 15 min.
- Medarbejderpræsentation
- Elevernes forberedte spørgsmål
- Løs snak
13:45 Afrunding + Div. Spørgsmål
Forberedelse
Som elevforberedelse undersøges først arbejdspladsen og så medarbejdernes uddannelse:
1) Ud fra arbejdspladsens navn, VIBORG KOMMUNE,
- Hvad tror I, at arbejdspladsen laver?
- Hvilke jobfunktioner tror I, der er på rådhuset?
- Hvad tror I, at medarbejderne skal være gode til for at arbejde på rådhuset?
2) Undersøg arbejdspladsens hjemmeside: Viborg.dk
Hvad beskæftiger Viborg kommune sig med?
- Hvem er arbejdspladsens målgruppe?
- Hvilke stillingsbetegnelser/ansvarsområder har medarbejderne på arbejdspladsen?
3) Gruppevis undersøges forskellige uddannelser/jobfunktioner (ud fra hvilke medarbejder der kommer med) - hver gruppe vælger ét område
- Ud fra medarbejderens stillingsbetegnelse/ansvarsområde, hvilke jobfunktioner, tror I, medarbejderen har på arbejdspladsen?
- Forbered min. 3 spørgsmål, som I kan stille i forbindelse med besøget.
- Undersøg på UddannelsesGuiden og beskriv, hvilken uddannelse medarbejderen har samt fakta om uddannelsen (adgangskrav, uddannelsesforløb, økonomi, arbejdsområder og lignende punkter, som kan aftales på klassen)
- Formidling til resten af klassen.
Efterbehandling
Drøft på klassen (evt. først i grupper):
- Hvad overraskede jer mest under besøget? Nævn tre ting.
- Hvilke faglige emner eller fag på arbejdspladsen kunne I genkende fra skolen?
- Er der jobfunktioner og uddannelsesmuligheder, I hver især er blevet nysgerrige på?
Følg desuden op ved at besøge Jobkompasset, hvor eleverne også har mulighed for at oprette en profil og logge, hvad deres interesser for uddannelse og job er lige nu.
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne møder medarbejdere på arbejdspladsen Viborg Kommunes rådhus og stifter bekendtskab med de mange forskellige jobfunktioner der findes på et rådhus.
Eksempler fra Fælles Mål:
Samfundsfag
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'politik', hvor eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger. Med særligt fokus på 'demokrati'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'økonomi', hvor eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien. Med særligt fokus på 'velfærdsstater'.
Uddannelse og job
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'personlige valg', hvor eleven kan træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere.
Praktisk information
Se flere detaljer
Forløbet foregår på jeres skole.
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Arbejdsmarkedet
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: På tur i velfærdssamfundet
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Det nære demokrati
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Demokratiets historie
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas Kristendomskundskabsportal: Vores fælles dannelse
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas Kristendomskundskabsportal: Hænger det sammen?
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Kontakt Pædagogisk konsulent Thora Bundgaard Sørensen