Kan det spises?
Få smag på naturen, sammen med en naturvejleder.
Vi samler urter og svampe, plukker frugt og bær - afhængig af årstiden. Vi går langs markskel, i skoven, på heden og hvor vi nu ellers kommer frem. Vi smager på det vi møder og sanker i kurve for at tage det med til gryderne. Vi taler om landskabet, karakteristika og hvad der er godt at sanke ved det lokale naturområde.
Når vi har samlet tilstrækkeligt, stiller vi stormkøkkenet op eller vi mødes ved bålstedet og laver maden sammen. Menyen kan evt. bestå af syltetøj, grøftekantsfrikadeller, pesto, urtebrød, hyldesuppe og meget mere.
I kan på forhånd have talt om det lokale landskab og hvilke madvarer, eleverne kender fra naturen. Hvad man må og ikke må når man sanker.
Efter besøget kan I perspektivere til produktion af fødevarer fra andre naturområder. Fx frugter i Sydamerika eller andre lande. I kan også arbejde videre med madvaredeklarationer på marmelade og syltetøj.
Bevægelse: Forvent en dag med middel bevægelse
Stikord: Madlavning, botanik, bål
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår et grundlæggende artskendskab af naturens planter, frugter og bær der er spiselige.
Eksempler fra Fælles Mål
Madkundskab - Der arbejdes med kompetenceområdet fødevarebevidsthed fx:
Råvarekendskab, hvor eleven har viden om råvaregruppers smag og anvendelse, eleven kan redegøre for almindelige råvarers smag og anvendelse.
Bæredygtighed og miljø, hvor eleven kan analysere fødevaregruppers vej fra jord til bord og til jord igen.
Natur/teknolog - Der arbejdes med kompetenceområdet undersøgelse fx Natur og miljø:
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder
Eleven har viden om karakteristiske naturområder
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser
Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder
Alle steder hvor der er et bålsted og natur.
Send en ansøgning via nedenstående blanket.
Herefter sender Naturskolen svar på ansøgning via email.