Grundskole
Nyhed!

Minikonfirmandpakken

Billede

Beskrivelse

Minikonfirmandturen består af to dele

  • Hvad er meningen? er et interaktivt undervisningstilbud om livets store spørgsmål. I Domkirken og Skovgaard Museet.   
  • De første kristne - en fortællende byvandring, hvor eleverne bliver involveret gennem dialog og refleksion. 

Forslag til dagsprogram:

Kl. 9.30: Ankomst til Skovgaard Museet. Mulighed for at sætte sine tasker ind og spise formiddagsmad.

Kl. 10:00 – 12.00: Hvad er meningen?

Kl. 12:00 – 13.00: På egen hånd i Viborg. 

Kl. 13.00 – 14.00: Byvandring med Viborg Museum: De første kristne i Viborg (1 time)

Aktiviteter

Om Hvad er meningen?

Hvad er meningen? er et interaktivt undervisningstilbud om livets store spørgsmål. Det tager udgangspunkt i Joakim Skovgaards udsmykning af Viborg Domkirke med bibelske motiver og giver eleverne mulighed for at tale om eksistentielle temaer som fællesskab og ensomhed, skyld og tilgivelse.

Hvad er meningen? giver elever og konfirmander indsigt i nogle af de kristne motiver i domkirken, så de kan relatere deres temaer til sit eget liv.

I bestemmer selv, om dagens tema skal tage udgangspunkt i Det nye testamente og temaet Fællesskab og ensomhed eller Det gamle testamente og temaet Skyld og tilgivelse. Langt de fleste vælger Fællesskab og ensomhed, da det er temaer, som meget relevante for de unge. 

Film - spil - tavle
Hvad er meningen? består af tre dele. Vi begynder på museet, hvor vi ser en kort film om Joakim Skovgaard. Derefter går vi i domkirken, hvor vi prøver kræfter med quizzen "Hvad er meningen?". Vi slutter på museet, hvor eleverne i grupper laver oplæg om dagens tema med udgangspunkt i deres eget liv. ­­­

https://www.skovgaardmuseet.dk/undervisning/konfirmandforloeb-hvad-er-meningen/


Om De første kristne i Viborg

Tag med på rejsen fra helligt mødested over katolsk bispeby til reformationens vugge. 

På denne tur hører vi historierne om dyrkelsen af tro i Viborg før kristendommen kom til byen og blandt de tidligste kristne. 

Vores tur går gennem de ældste og mest stemningsfulde dele af byen, hvor vi sammen finder spor efter middelalderens kirker. Undervejs deles historier om det hellige mødested, de første kristne i byen, pilgrimme og livet i middelalderbyen med de 12 sognekirker. Tilslut præsenteres en leg med afsæt i fortællingen om de tidligste kristne, som man kan tage med sig i Amtmandens have og få gang i krop og lattermuskler.

Formidlingen lægger op til inddragelse, dialog og refleksion.

Forberedelse

Forbered børnene på, at de skal samarbejde og under byvandringen have tøj på efter vejret. 

Efterbehandling

Fortsæt samtalen om livet, tro, fællesskab og tilgivelse. 

Gentag legen "Kristen ståfisk". 

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Formål

Forløbet sigter mod at give minikonfirmanderne en dybere forståelse for, hvordan kunst kan afspejle menneskelige erfaringer og følelser, og hvordan disse temaer kan være relevante i deres egne liv.
Formålet med forløbet er også at give eleverne et indblik i samfundets udvikling fra før-kristendom hen mod reformationen, livet for de tidlige kristne og Viborgs centrale rolle i dette forløb.
 

Eksempler fra Fælles Mål:

Kristendomskunskab, efter 3. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'livsfilosofi og etik', hvor eleven kan udtrykke sig om den religiøse dimension ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper. 

Kristendomskunskab, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'livsfilosofi og etik', hvor eleven kan udtrykke sig nuanceret om den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.

Billedkunst, efter 3. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedanalyse', hvor eleven kan samtale om egne og andres billeder.

Billedkunst, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedanalyse', hvor eleven kan analysere og vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder.

Historie - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.

Praktisk information

Sted
Skovgaard Museet
Domkirkestræde 2-4
8800 Viborg
Forløbstype
Forløb med formidler
Målgruppe
3. klasse
4. klasse
Fag
Billedkunst
Historie
Kristendomskundskab
Pris
2000 kr. pr. klasse
Inklusiv moms
Antal
30
Periode
Hele året
Skjul detaljer

Man kan godt nøjes med at bestille dele af forløbet eller sætte det sammen med andre af Viborg Museums eller Skovgaard Museets forløb.

Afbetaling til Skovgaard Museet og Viborg Museum kan desværre ikke ske samlet. Der afregnes til hvert enkelt museum.

Ved flere klasser kan vi lave et rul. Vi kan nå op til tre klasser på en dag.

Vi kan tidligst starte forløb i Domkirken kl. 9.30.

Varighed
3 timer
Skjul detaljer

Man kan godt nøjes med at bestille dele af forløbet eller sætte det sammen med andre af Viborg Museums eller Skovgaard Museets forløb.

Emneområde
Demokrati og medborgerskab
Kulturhistorie og tro
Kunst, arkitektur og design
Trivsel, fællesskab og mobning
Tværfaglige tilbud
Faciliteter
Mulighed for at spise medbragt mad
Mulighed for toiletbesøg
Verdensmål
SDG
SDG
SDG

Forløb på Alineas kristendomskundskabsportal: Gudsbilleder

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Forløb på Alineas kristendomskundskabsportal: Religiøs kunst

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Forløb på Alineas historieportal: Fra én tro til en anden

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Forløb på Alineas historieportal: Byens bedste historier

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Tilmelding

2000 kr. pr. klasse
Inklusiv moms

Man kan godt nøjes med at bestille dele af forløbet eller sætte det sammen med andre af Viborg Museums eller Skovgaard Museets forløb.

Afbetaling til Skovgaard Museet og Viborg Museum kan desværre ikke ske samlet. Der afregnes til hvert enkelt museum.

Vi kan tidligst starte forløb i Domkirken kl. 9.30.

Forløbet kan også bookes via Skovgaard Museet her: https://www.skovgaardmuseet.dk/undervisning/konfirmandforloeb-hvad-er-meningen/

Har I spørgsmål, er I velkomne til at ringe til Viborg Museum på tlf.: 87873838 eller skrive til booking@viborg.dk 

Telefonen er åben for henvendelse
mandag, tirsdag, torsdag, fredag: kl. 9 -12

 

 

 

 

Tlf.: 87873838