Metal og muligheder - JPBC
Beskrivelse
Kom ud og lær om metallets egenskaber hos Jysk Plade Bearbejdnings Center.
I dette undervisningsforløb til natur/teknologi vil eleverne undersøge, hvad metal er, hvad metal bruges til, og hvordan man arbejder med metal.
Undervisningsforløbet består af undervisning på skolen, virksomhedsbesøg og undervisning på skolen igen.
Det giver eleverne førstehåndserfaring med, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os.
Forløbet er udviklet, så det opfylder Fælles Mål i Natur/teknologi samt Uddannelse og job.
Aktiviteter
På virksomhedsbesøget vil eleverne opleve, hvordan Jysk Plade Bearbejdnings Center bruger metal.
Der lægges op til at eleverne ser/får fortalt om følgende på besøget:
- hvordan man bearbejder og anvender metal
- hvilke egenskaber forskellige metaller har
- hvordan man vælger det rette metal til en specifik opgave
Forberedelse
Undervisningsforløbet starter hjemme på skolen, hvor klassens lærer(e) forestår undervisning ud fra vedhæftede plan, hvor eleverne bl.a. laver øvelser med:
- elektrisk ledeevne
- legering
- massefylde
og prøve kræfter med at lave deres egen model af et produkt, der indeholder metal.
Forløbet fortsætter med et besøg hos Jysk Plade Bearbejdnings Center og afsluttes med undervisning hjemme på skolen.
Det giver eleverne et hands-on indtryk af, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os.
Forløbet er udviklet, så det opfylder Fælles Mål for Natur/teknologi, samt uddannelse og job.
Efterbehandling
Efter virksomhedsbesøget afsluttes forløbet med de resterende lektioner fra undervisningsmaterialet hjemme på skolen.
Følgende forløb på Gyldendals matematikportal, kunne samtænkes med dette forløb:
- Elektrisk strøm Natur/teknologi 4-6
- Energi Natur/teknologi 4-6
- Affald og genbrug Natur/teknologi 4-6
- Flyde og synke Natur/teknologi 4-6 ('overgang' - ikke forløb)
Formål
Eksempler for Fælles Mål:
Natur/teknologi
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad.
Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.
Eksempler på fagformål:
Uddannelse og job
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'personlige valg', hvor eleven kan beskrive sammenhænge mellem personlige mål og uddannelse og job.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job.
Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.
Praktisk information
Se flere detaljer
- 8 lektioner før virksomhedsbesøget
- 2 1/2 timer på virksomhedsbesøget
- 2 lektioner efter virksomhedsbesøget
PRIMÆRT materiale
Undervisningsmaterialer kan findes her:
Metal og muligheder – Skolen (aabenvirksomhed.dk)
Tilmelding
Kontakt virksomheden for at aftale besøg:
Metal og muligheder – Skolen (aabenvirksomhed.dk)
Eller Bettina Andersen på bea@da.dk