Matematik på bilværkstedet - Volvo
Beskrivelse
Hvad sker der, når en bil kommer på værksted, og hvordan finder mekanikerne egentlig ud af, hvad der helt præcist er galt med bilen?
I dette undervisningsforløb til matematik lærer eleverne, hvordan de matematiske kompetencer problembehandling, ræsonnement og tankegang kommer i spil i jobbet som bilmekaniker.
Derudover indeholder forløbet også spillet Værkstedet, der tager udgangspunkt i mekanikerens dagligdag. Her skal eleverne opstille hypoteser, bruge udelukkelsesmetoden og benytte sig af logiske strategier for at gennemføre spillet.
Undervejs i undervisningsforløbet besøger klassen et bilværksted, hvor de vil opleve, hvordan mekanikere bruger matematik og logik for at finde ud af, hvilke fejl bilen har.
Aktiviteter
På virksomhedsbesøget vil eleverne opleve, hvordan Volvo Truck Center Danmark A/S finder ud af, hvad der præcist er galt med bilerne og hvordan de reparerer dem.
Der lægges op til at eleverne ser/får fortalt om følgende på besøget:
- hvordan en fejlsøgning på en bil foregår
- hvordan mekanikerne tester, hvilke fejl bilerne har og hvordan de bruger logik og udelukkelsesmetode til dette
- sammen med mekanikerne på værkstedet, får eleverne selv mulighed for at teste og aflæse defekte biler - ex virker blinklyset og temperaturmåleren.
Forberedelse
Undervisningsforløbet starter hjemme på skolen, hvor klassens lærer(e) forestår undervisning ud fra vedhæftede plan, hvor eleverne bl.a. arbejder med de matematiske kompentecer:
- problembehandling
- ræsonnement og tankegang
Desuden prøves kræfter med kortspillet Værksteder, der øver eleverne i at tænke logisk og bruge udelukkelesesmetoden.
Forløbet fortsætter med et besøg hos Volvo Truck Center Danmark A/S og afsluttes med undervisning hjemme på skolen.
Dette forløb giver eleverne et hands-on indtryk af, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os.
Forløbet er udviklet, så det opfylder Fælles Mål for matematik, samt uddannelse og job.
Efterbehandling
Efter virksomhedsbesøget afsluttes forløbet med de resterende lektioner fra undervisningsmaterialet hjemme på skolen
Formål
Eksempler fra Fælles Mål
Matematik, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'matematiske kompetencer', hvor eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik. Med særligt fokus på 'problemhandling' og 'resonnement og tankegang'.
Matematik, efter 9. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'matematiske kompetencer', hvor eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik. Med særligt fokus på 'problemhandling' og 'resonnement og tankegang'.
Uddannelse og job, efter 6. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv'. hvor eleven kan beskrive sammenhænge mellem job, arbejdsliv og fritidsliv.
Uddannelse og job, efter 9. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'arbejdsliv'. hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere.
Praktisk information
Se flere detaljer
- ca. 6 lektioner inden virksomhedsbesøget
- ca. 1,5 time på virksomhedsbesøget
- ca. 1-2 lektioner efter virksomhedsbesøget
PRIMÆRT materiale
Undervisningsmaterialer kan findes her:
Matematik på bilværkstedet – logik og fejlfinding
Tilmelding
Kontakt virksomheden for at aftale besøg:
Matematik på bilværkstedet – logik og fejlfinding
Eller Mikkel London på mlo@da.dk