LYSlevende - om lysets betydning og symbolik
Beskrivelse
Du kan føre nogen bag lyset, bringe noget frem i lyset, have julelys i øjnene og give grønt lys til noget.
Måske ikke på én gang – i hvert fald ikke uden at brænde dit lys i begge ender.
Menneskets grunderfaring af lyset som godt og livgivende har medført, at lys er blevet et grundsymbol, der anvendes i et utal af kulturer og religioner. Også i hverdagen bruger vi ofte lys symbolsk – bl.a. i vores sprog og i handlinger, der har en særlig betydning.
Lysets symbolbetydning er temaet i dette forløb.
Aktiviteter
Forløbet indledes med et kirkebesøg, hvor eleverne skal undersøge lyset både som fysisk og symbolsk/religiøst fænomen.
Tilgangen ved kirkebesøget er legende og eksperimenterende med regnbueforsøg, skyggeteater og en mørke-fortælling om bronzealderen.
Forberedelse
OBS kirkebesøget aftaler læreren selv med den lokale kirke, der skal kontakte skoletjenesten for at få materialer til kirkebesøget.
Efterbehandling
Efter kirkebesøget arbejder klassen med materialet.
Formål
Forløbet sigter mod:
• at eleverne forstår, hvilke grundlæggende betydninger det naturlige lys har for livet på
jorden. Forløbet har især fokus på lysets betydning for mennesker, som fx erfarer lyset som
livgivende eller oplysende.
• at eleverne i forlængelse heraf forstår, hvordan disse fællesmenneskelige erfaringer med lys
danner grundlag for, hvordan lyset anvendes som symbol i tekster, ritualer, billeder og
arkitektur. Dette finder blandt andet sted i kristendommen og i andre religioner og
livsopfattelser, hvor lyset fx associeres med guddommen, åndelig oplysning eller håb.
• at eleverne udfordres til at forholde sig undersøgende og eksperimenterende til ritualers og
symbolers betydning i kulturelle fællesskaber.
Eksempler på Fælles Mål:
Kristendomskundskab
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'livsfilosofi og etik', hvor eleven kan forholde sig til den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'bibelske fortællinger', hvor eleven kan tolke grundlæggende værdier ud fra centrale bibelske fortællinger.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kristendom', hvor eleven kan forholde sig til, hvad kristendom er og til hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser', hvor eleven kan forholde sig til hovedtanker og problemstillinger i de store verdensreligioner og livsopfattelsers oprindelse, historie og nutidige fremtrædelsesformer.
Praktisk information
Se flere detaljer
Forløbet foregår i den lokale kirke og hjemme på jeres skole
Se flere detaljer
Der kan være én klasse til kirkebesøget ad gangen.
Find og bestil undervisningsmaterialet her
PRIMÆRT materiale
Tilmelding
Bestilling af materialet sker på www.vibsko.dk
OBS kirkebesøget aftaler læreren selv med den lokale kirke, der skal kontakte skoletjenesten for at få materialer til kirkebesøget.