KUNST MED KROP OG SANSER
Beskrivelse
Vi bruger kroppen som redskab til at opleve kunsten skabt af Skovgaard-familien. Børnene undersøger udvalgte værker i samlingen og særudstillingen gennem små sanse- og kropsaktiviteter:
- ”Se med hele kroppen” – vi afprøver, hvad der sker, når man ser et værk tæt på, langt fra, højt nede fra eller helt oppefra.
- ”Lyt til billedet” – eleverne lytter efter lyde, de forestiller sig findes i værket.
- ”Føl farven” – vi undersøger, hvordan farver og former kan føles i kroppen (fx tung/let, rolig/uro, blød/spids).
- ”Hvilken sans kalder billedet på?” – vi taler om værkerne med Visual Thinking Strategies og undersøger, hvordan syn, hørelse, følesans, lugt og smag spiller ind, når man oplever kunst.
Aktiviteter
Vi går på opdagelse i museets samling.
Forberedelse
Tal i klassen om de fem sanser og kig på kunstværker på skolen og snak om, hvilke sanser og kropsfølelser billederne sætter i gang.
Efterbehandling
Find billeder på skolen eller i bøger. Lad eleverne vælge ét billede og beskrive det gennem sanserne:
Hvilken farve føles varm/kold?
Hvordan lyder stemningen?
Hvor i kroppen kan man mærke billedet?
Snak om, hvordan deres måde at tale om kunst på har ændret sig efter museumsbesøget.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formål
Målet er, at børnene oplever, at kunst ikke kun er noget, man kigger på, men også noget man sanser og føler i kroppen. Gennem øvelserne bliver de bedre til at beskrive deres oplevelser, bruge sanseord og forstå, hvordan farver, former og stemninger påvirker dem. De udvikler deres evne til at se, læse og tale om kunst ved aktivt at bruge kroppen og de fem sanser.
Eksempler på Fælles Mål:
Dansk, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.
Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Dansk, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Billedkunst, efter 3. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ' billedanalyse', hvor eleven kan samtale om egne og andres billeder.
Billedkunst, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ' billedanalyse', hvor eleven kan analysere og vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder.
Praktisk information
Forløb på Alineas billedkunstportal: Tegn regn
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas billedkunstportal: Fantasiaftryk
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas billedkunstportal: Akvarelblade
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Skriv til kas@skovgaardmuseet.dk for at booke et forløb
