Kulturspor - skolekor; ugentligt
Beskrivelse
Kulturspor er Viborg Kulturskoles tilbud til folkeskolerne i Viborg Kommune.
Kulturspor skal give alle børn og unge adgang til et aktivt skabende liv med varieteret kultur.
I kulturspor møder elever inddragende og engagerede kunstnere, der sammen med lærer(e) fra grundskolen planlægger og gennemfører et forløb i et ligeværdigt forhold.
Skolekor kan finde sted i musiktimen for hele klassen eller som understøttende undervisning.
Eleverne får undervisning i en ugentlig fællestime, hvor en kordirigent/lærer fra Kulturskolen leder koret i samarbejde med lokale lærer(e), som en del af den obligatoriske musikundervisning/understøttende undervisning.
Varighed 1 eller 2 år.
Skolekor kan efter aftale med skolen finde sted efter skoletid.
Aktiviteter
Eleverne synger i fællesskab.
Eleverne får viden om stemmebrug og kan synge med god klang i større grupper.
Eleverne tilegner sig viden om og færdigheder i forhold til sin egen stemme i løbet af forløbet.
De ugentlige kor-aktiviteter planlægges, gennemføres og evalueres i samarbejde med underviseren fra Kulturskolen.
Forberedelse
For alle Kulturspor aktiviteter på skolerne vil aktionslæring og samskabelse danne rammen for aktiviteten og samarbejdet.
Forud for ethvert forløb skal der således afholdes møde(r) mellem kunstner og lærer, hvor det pædagogisk/kreative indhold, fordeling af opgaver, tilrettelæggelse af forløb, praktik med videre aftales, ligesom der under hvert Kulturspor forløb skal være afsat tid til løbende dialog og evaluering.
Den overordnede ramme for samarbejdet mellem kunstner og lærer/pædagog i forhold til planlægning og evaluering er SMTTE modellen.
Se vedhæftede samarbejdsmodel under materialer.
Efterbehandling
Efter endt samarbejdsperiode evalueres forløbet af lærer/pædagog og kunstner i fællesskab.
Lærer/pædagog udfylder et digitalt evalueringsskema.
For de interesserede elever vil der være mulighed for efterfølgende at tilmelde sig Kulturskolen Viborg og dermed fortsætte de kreative aktiviteter.
Formål
Fælles for alle forløbene i Kulturspor er, at forløbene tager udgangspunkt i de fælles mål for de pågældende fag.
Eksempler fra Fælles Mål:
Musik - Der arbejdes med kompetenceområdet 'musikudøvelse', hvor eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse med bevidsthed om egen og andres rolle i musikalsk udfoldelse.
Praktisk information
Se flere detaljer
Forløbet foregår på jeres skole
Se flere detaljer
Skolekoret kan være for en eller flere klasser/elevgrupper
Se flere detaljer
Forløbet strækker sig over 1-2 skoleår med en lektion om ugen.
Samarbejdet svarer til 40-80 undervisningslektioner.
Samarbejdsmodel for kunstnere og lærere på folkeskolen
Dette forløb på Gyldendals musikportal kan sammentænkes med Kulturspor:
Dette forløb på Gyldendals musikportal kan sammentænkes med Kulturspor:
Tilmelding
Beslutning om hvilke kunstarter, klasser og medarbejdere som indgår i Kulturspor på den enkelte skole træffes af skoleleder/pædagogiske leder på den pågældende skole i samarbejde med leder og/eller koordinator fra Kulturskolen ved årligt møde forud for det kommende skoleår.