Kul på bålet
Beskrivelse
Vidste du, at man selv kan lave kul?
I dette forløb arbejder eleverne med den praktiske fremstilling af kul.
De får en egen og praktisk erfaring med ressourceforbrug og muligheder, når de skal forvandle træ til kul.
Aktiviteter
Vi arbejder i vores skolehave, hvor vi ud af træ skal svide kul. Undervejs samtaler vi og laver øvelser om, hvordan vi forbruger jordens ressourcer fornuftigt og cirkulært.
Vi skal kløve og save og arbejde med bål for at fremstille kul.
Når vi er færdige, får eleverne deres kul med hjem, som fx kan bruges i billedkunstundervisningen efterfølgende.
Vi afrunder dagen med at spise medbragte madpakker udenfor.
Rollefordeling
Vores formidler sætter rammen for hvert besøg, og aktiviteterne gennemføres i samspil med klassens lærere, hvor vi især forventer, I har styr på børnenes særlige behov undervejs på dagen, da I kender dem bedst.
Forberedelse
I kan på forhånd have talt med eleverne om forbrænding og kul.
Vi er ude i skolehaven hele dagen, så tag fornuftigt tøj og fodtøj på. Der kan være køligt om morgenen, selvom det bliver varmere op ad dagen.
Husk en lille madpakke og drikkedunk – vi serverer formiddagsmad fra skolens køkken og vi spiser bålmad sammen.
Efterbehandling
Efter besøget kan I bruge jeres kul i billedkunstundervisningen.
Vi vil beskæftige os med den cirkulære tankegang og ressourceforbrug, og det kan med fordel efterarbejdes i fx Natur-teknik hjemme på skolen. Ligeledes arbejder vi med forbrænding.
For at skabe sammenhæng mellem besøget og elevernes læring i klasseværelset, er det en god ide at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter besøget.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne
- stifter bekendtskab med forbrænding og de elementer, der skal være til stede for at lave en forbrænding
- arbejder praktisk med håndværktøj til at kløve og save træstykker til passende størrelser
- prøver kræfter med kulsvidertekninkken og forarbejdning af materialet træ til kul
- får praktisk erfaring med undersøgelser.
Eksempler fra Fælles Mål
Natur/teknologi - Der arejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse.
Håndværk og design - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - forarbejdning', hvor eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
Praktisk information
Se flere detaljer
Max én klasse
Forløbet kan bookes på følgende datoer (efter først til mølle princippet)
- 09/10/25
- 20/10/25
- 04/11/25
- 10/11/25
- 18/11/25
- 27/11/25
- 01/12/25
Aktivitet på Skoven i Skolen: Svid dit eget tegnekul
SEKUNDÆRT materiale
Aktivitet på Skoven i Skolen: Brænd en pind – og lær om fotosyntese og klima
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Xplores N/T-portal: Energi og råstoffer
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Tilmelding foregår ved direkte kontakt til uddannelseskonsulent, Rebecca Bruun Heissel.