Guldalder og Romantik
Beskrivelse
Få et indblik i tiden omkring den danske guldalder og romantikken med udgangspunkt i P.C. Skovgaards landskabsmalerier. Eleverne møder periodens kunst og undersøger, hvordan naturen blev brugt til at udtrykke både nationale idealer og menneskelige følelser. Forløbet kan anvendes monofagligt eller tværfagligt i dansk, historie, kristendom og billedkunst.
Aktiviteter
På en omvisning i museets samling præsenteres eleverne for 3 værker af P.C. Skovgaard.
Eleverne:
- introduceres til periodens historiske baggrund: national identitet, romantikkens tanker, brud med oplysningstiden m.m.
- inddrages i dialog og refleksion over værkerne ved hjælp af billedanalyse
- undersøger, hvordan naturen fungerer som symbol, fortælling og stemningsskaber
Forberedelse
Fokus: Den historiske samtid og litteraturen i perioden
Inden besøget kan klassen med fordel arbejde med:
- en kort introduktion til Danmark i begyndelsen af 1800-tallet (statsbankerot, tab af Norge, national identitet i opbygning)
- romantiske nøgleidéer som ”det nationale”, ”det sande, det gode og det skønne” og menneskets forhold til naturen
- læsning af korte tekster/uddrag af centrale forfattere som B.S. Ingemann, Adam Oehlenschläger eller H.C. Andersen
- et par udvalgte billeder fra perioden, fx af Skovgaard eller Eckersberg, som eleverne kort beskriver: Hvad fortæller dette landskab om tiden?
Efterbehandling
Efter besøget kan eleverne arbejde i grupper med:
- billedanalyse af et selvvalgt værk af P.C Skovgaards øvrige værker i udstillingen.
- sammenligning mellem et landskabsmaleri og en romantisk tekst (fx naturens rolle, stemning, symbolik)
- diskussion: Hvordan udtrykkes følelser, national stolthed eller religiøse tanker i periodens kunst?
Formål
Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse af, hvordan kunsten i guldalderen afspejlede både samtidens historiske situation og romantikkens tanker om natur, nation og det indre menneske. Med afsæt i P.C. Skovgaards landskaber får eleverne mulighed for at undersøge, hvordan billeder kan være både æstetiske udtryk og kulturelle fortællinger.
Eksempler på Fælles Mål:
Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster. Med særligt fokus på 'perspektivering'.
Kristendomskundskab - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'livsfilosofi og etik', hvor eleven kan forholde sig til den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.
Billedkunst - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet ' billedanalyse', hvor eleven kan analysere billeder fra forskellige tidsperioder, kulturer og medier med vægt på nutidige billedudtryk. Med særligt fokus på 'billedgenrer'.
Praktisk information
Romantik og Guldalder, Skovgaardmuseet
PRIMÆRT materiale
På Skovgaard Museets hjemmeside kan du han hente baggrundsmateriale, som både kan bruges som forberedelse før og i efterbehandlingen af besøget. Materialet er tænkt til de ældre elever og lærere som introduktion til at arbejde med billedanalyse, romantikken og guldalderen. For de yngre elever er materialet mest en lærerintroduktion, hvor opgaverne lægger op til samtale om billederne på museet.
Forløb på Gyldendals danskportal: Romantikken
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tværfagligt forløb på Alineas kristendomskundskabs- samfundsfags- og historieportal: Danskernes historie – Symboler
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas billedkunstportal: Guldalderen
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Om C.W Eckersberg Alineas billedkunstportal
SEKUNDÆRT materiale
Forløb på Alineas billedkunstportal: Kunsthistorisk tidslinje
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Skriv til kas@skovgaardmuseet.dk for at booke et forløb

