I jernalderen er gudernes fravær fuldstændig utænkelig. Alt afhænger af deres velvilje. Særlig frugtbarhedsgudinden, som romerne kaldte Nerthus, er vigtig.
Hvordan sikrer vi os, at guderne og især Nerthus er os nådigt stemte? Hvorfor er det så vigtigt? Hvordan kommer vi i kontakt med dem?
Hvordan beskytter vi os selv og vores ejendom?
Solhverv er magiske tidspunkter, men hvorfor nu det, og hvad er det egentlig?
Eleverne iklædes jernaldertøj og får jernaldernavne ved modtagelsesbygningen. Derefter går vi op i landsbyen. I et af husene hører vi om jernalderens guder, åndsliv og ofringer, som er mere forskellige, end man skulle tro.
Vi hører om moselig, Roumhovedet og meget forskellige offergaver.
Så skal vi have gang i værkstederne. Der er tre værksteder omkring styrkemænd og -kvinder, lerguder og ceremonier.
Har man lyst til at prøve forskelligt, kan man skifte mellem grupperne, men det er tanken, at eleverne fordyber sig i hver sit område.
Dagen afsluttes med en ceremoni og ofring i stenkredsen foran offerlunden i landsbyen.
Til sidst, når jernaldertøj og navneskilte er afleveret, er der tid til at besøge vores udstilling, hvor der også findes en planche om Roum-hovedet. Samtidig er det muligt at handle i museumsbutikken.
Der findes et PowerPoint, så eleverne kan forberedes inden ankomsten til Hvolris. Det kan også bruges som opfølgning. Det tilsendes med øvrigt materiale ved tilmeldingen.
Udstilling af styrkemænd og -kvinder samt husguder, hvis eleverne har taget dem med sig hjem.
Eleverne får indblik i jernalderens åndsliv, ofringer og trosforestilling.
De får mulighed for på en meget håndgribelig måde at sætte sig ind i jernalderfolkets sted i tilbedelsen af guderne.
Samtidig prøver de kræfter med arbejdet med træ og ler, samt dramatisk udfordring i udformningen af en ceremoni.
Eksempler fra Fælles Mål
Kristendomskundskab - Der arbejdes med kompetenceområdet livsfilosofi og etik, hvor eleven kan udtrykke sig nuanceret om den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.
Historie - Der arbejdes med kompetenceområdet historiebrug, hvor eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum.
Håndværk/design - Der arbejdes med kompetenceområdet håndværk - materialer, hvor eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.