Førstehjælp ved hjertestop 24/25
Beskrivelse
På kurset bliver eleverne undervist i førstehjælpens tre hovedpunkter:
- Skab sikkerhed
- Giv førstehjælp
- Tilkald hjælp
Ungdomsskolen stiller det nødvendige udstyr til rådighed.
Aktiviteter
Det bliver en spændende dag bestående af små oplæg, rollespil, øvelser, debat og endnu flere øvelser for at gøre undervisningen så praksisnær som mulig.
Eleverne vil få en indføring i:
- Overlevelseskæden
- Hvordan defineres hjertestop i genoplivningsproceduren
- Stabilt sideleje
- Basal genoplivning til en voksen person
- Brug af hjertestarter (AED) og overholdelse af gældende sikkerhedsregler
- Praktisk træning, øvelser/scenarier
Forberedelse
Kontakt os, og oplys elevantal. Tal om situationer, der kan kræve førstehjælp.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Efterbehandling
Følg op på kurset efter noget tid, og se, om I kan huske, hvad man skal gøre.
Formål
Formålet med forløbet er, at give eleverne viden, færdigheder og kompetence til at udøve korrekt førstehjælp ved hjertestop.
Efter dagen kan eleverne følgende:
- Planlægge og udføre førstehjælpshandlinger ved et hjertestop, jf. overlevelseskæden og ERC-guidelines for basal genoplivning.
- Handle relevant ved unormal eller ingen vejrtrækning samt ved tvivlstilfælde.
- Give basal genoplivning, med fokus på kvalitets-HLR, herunder at minimere tiden, hvor der ikke foretages HLR, på en bevidstløs voksen person uden normal vejrtrækning.
- Anvende en hjertestarter/AED og har viden om, at den sundhedsfaglige person på alarmcentralen vil forsøge at henvise til - eller fremskaffe - nærmeste hjertestarter/AED.
- Kende og overholde de gældende sikkerhedsregler for brug af hjertestarteren/AED.
Eksempler fra Fælles Mål:
Biologi
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi. Med særligt forkus på 'krop og sundhed'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi. Med særligt forkus på 'krop og sundhed'.
Praktisk information
Se flere detaljer
Vi underviser maks. en klasse ad gangen.
Tilbuddet gælder i skoleåret 24/25.
Se flere detaljer
Kurset varer minimum 4 timer inklusive pauser, svarende til 5-6 lektioner (ved 16 deltagere).
Se flere detaljer
På jeres skole.
Sekundært materiale
Forløb på Gyldendals biologiportal: Hjerte, kredsløb og træning
Sekundært materiale
Forløb på Gyldendals biologiportal: Et sundhedstjek
Tilmelding
Efter 10. juni 24 har vi løbende tilmelding. I er altid velkomne til at kontakte os og høre, om der er ledige tider.