Escape Challenge med matematik og naturfag
Beskrivelse
Hvordan løser man en gåde, når uret tikker, og samarbejdet er altafgørende?
I dette forløb bliver eleverne kastet ud i en intens og sjov Escape Challenge, hvor logisk tænkning, naturfaglig viden og matematiske færdigheder er nøglen til at åbne flest muligt escape-boxes på tid.
Escape Challenge hos FunHall består af ca. 12 “escape-bokse” med gåder og opgaver, som eleverne i grupper skal løse inden for en given tidsramme.
Forløbet kombinerer en praktisk oplevelse i Funhall med forberedelse og efterbehandling på skolen, er målrettet matematik og naturfag i udskolingen. Nøgleordene er problemløsning, mønstre, logik, hypotesedannelse og observation - og så selvfølgelig kommunikation og samarbejde!!
Ready? Set... GO!
Aktiviteter
Besøget i Funhall Viborg består aktiviteten Escape Challenge.
De 12 “escape-bokse” indholder hver en stor træmønt, som frigøres ved at løse en række opgaver, så som hængelåse, labyrinter, cryptex-ruller, mønstre og lignende.
Planen for et besøg i Funhall Viborg kunne strække sig over 1,5-2 timer og se ud som følger:
- Fælles velkomst og gennemgang af koncept
- ca. 1,5 timer med Escape Challenge
- Fælles farvel og tak
NB!
Lærere agerer hjælpere under aktiviteten.
Der kan være lidt køligt i aktivitets hallerne i vinter halvåret, så medbring tøj derefter.
Forberedelse
Forberedelsen kunne eksempelvis bestå af:
- Introduktion til escape challenge: Giv eleverne en kort præsentation af konceptet og formålet med forløbet. Forklar, hvordan samarbejde og problemløsning er centrale elementer.
- Faglig opvarmning: Lav små øvelser, der repeterer centrale begreber inden for matematik og naturfag, som eleverne kan møde i udfordringerne (f.eks. en hurtig quiz eller stationsarbejde).
- Grupper og roller: Inddel eleverne i grupper og tal om, hvordan man arbejder sammen i en escape challenge. Aftal roller og/eller kortlæg, på hvilke områder, eleverne er stærke.
- Sprog og strategier: Introducer relevante faglige ord og strategier til problemløsning, så eleverne har et fælles sprog under aktiviteten.
- Praktisk info: Sørg for, at eleverne ved, hvor og hvordan aktiviteten foregår, og hvad de skal medbringe.
Se inspiration til forberedende undervisnings som SEKUNDÆRT materiale længere nede på side.
NB! Før besøget hos Funhall Viborg deles eleverne i hold á 4.
Efterbehandling
Efterbehandling kunne eksempelvis bestå af:
- Refleksion over samarbejde: Lad grupperne tale om, hvordan de løste opgaverne, og hvilke strategier der fungerede bedst.
- Faglig opsamling: Gennemgå de matematiske og naturfaglige opgaver fra forløbet. Diskutér, hvordan opgaverne hænger sammen med det faglige stof, eleverne arbejder med.
- Perspektivering: Tal om, hvordan escape challenge kan sammenlignes med andre former for problemløsning i hverdagen eller i naturvidenskabelige sammenhænge.
- Evaluering: Brug fx en kort skriftlig evaluering eller en klassesamtale til at indsamle elevernes oplevelser og forslag til forbedringer.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration længere nede på siden, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med forløbet er, at eleverne
- anvender matematiske begreber og ræsonnementer i matematisk problemløsning
- vurderer og vælger strategier til løsning af matematiske problemer
- anvender naturfaglige metoder og begreber til at undersøge og forklare fænomener (fællesfaglige kompetencemål)
- samarbejder og kommunikerer om naturfaglige problemstillinger (fællesfaglige kompetencemål)
Eksempler fra Fælles Mål:
Matematik - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'matematiske kompetencer', hvor eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik.
Geigrafi/biologi/fysik/kemi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold.
Praktisk information
Se flere detaljer
De første 10 forløb på tværs af Funhalls udbyderprofil er gratis for kommunale skoler.
Herefter er prisen 50-100,- / person eller faste priser på 500,-/klasse afh. aktivitet.
Funhall kan rumme mange elever på én gang, så tag kontakt for muligheder, hvis I ønsker at tage hele årgangen/huset med.
Løs escape rooms med Thinglink og Hele verden i skolen
SEKUNDÆRT materiale
Vild med engelsk: Escape/breakout Rooms
SEKUNDÆRT materiale
SkoleTube guide til at skabe sit eget escape room
Sekundært materiale
Forløb på SkoleDus portal: Kvadratrødder og kvadrattal
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på SkoleDus portal: Mønstre
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på SkoleDus portal: Undersøgende matematik
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
De første 10 forløb på tværs af Funhalls udbyderprofil er gratis for kommunale skoler.
Herefter er prisen 50-100,- / person eller faste priser på 500,-/klasse afh. aktivitet.
Tilmelding foregår ved direkte kontakt til Martin

