Grundskole
Kulturliv
Gratis

Det sproglige landskab – en poetisk vandring

Billede

Beskrivelse

Arbejdet starter i klassen og fortsætter i parken ved Det Danske Forfatter- & Oversættercenter Hald Hovedgaard.

Dette forløb er et besøg på egen hånd.

Tag kontakt, hvis I ønsker at lave aftale MED en formidler. I så fald kan Transportlpuljens søges.

Aktiviteter

Eleverne går rundt i parken i 30 minutter.
Derefter vælger de enten selv eller i en gruppe en rute, der starter ved Thøger Jensens Fortællesten og som tager cirka 10 minutter at gå fra start til slut.

Eleverne inddeler ruten i 10-15 ophold. For hvert ophold digter eleverne én eller flere verselinjer, der forholder sig til landskabet lige der, hvor de står (det kan være en bakke, et hul, et træ, en duft, blæsten, lyset).
Det kommer der et stedsspecifikt digt ud af.
Eleven opfordres til at supplere med et billede, der kan fungere som et fingerpeg eller en åbning til digtet.

Forberedelse

Litteraturliste (forslag):
- Pia Juul: Langdigtet ”Ord i skoven” fra digtsamlingen ”Helt i skoven”. Tiderne Skifter, 2005.
- Mikael Rothstein: ”Landskabet og sproget skaber vores guder”. Klumme i Politiken 28. maj 2018.
- Trappeteksterne ved Hald Sø med tekster som knytter sig til området omkring Hald Sø og hovedgården (https://haldhovedgaard.dk/trappetekster-paa-hald/).

Efterbehandling

De forskellige ruter, digte og billeder samles og gøres tilgængelige for andre via eksempelvis QR-koder eller SoMe.7

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring på skolen, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I enten skal i gang med, midt i eller har afsluttet.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne prøver kræfter med at skrive digte samt får indblik i hvordan omgivelserne former vores sprog, og at det er gennem sproget vi former vores forståelse og oplevelse af verden. Der er nemlig en nøje sammenhæng mellem det, vi kan tænke og sige om verden, og den verden, vi faktisk lever i.

Det Fælles Fundament:
er arbejdes med Kulturliv, hvor eleven konkret arbejder med poetisk sprogbrug og desuden stifter bekendtskab med den afgørende rolle, som den fysiske verden har på sprog og erkendelse.
 

Eksempler fra Fælles Mål

Dansk

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.

Praktisk information

Sted
Hald Hovedgård - Det Danske Forfatter- og Oversættercenter
Ravnsbjergvej 76
8800 Viborg
Forløbstype
Besøg på egen hånd
Målgruppe
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Dansk
Pris
Gratis
Antal
30
Periode
Hele året
Varighed
3 timer
Emneområde
Litteratur, medier og sprog
Faciliteter
Mulighed for at spise medbragt mad
Mulighed for toiletbesøg

PRIMÆRT materiale:

Billede af Fortællestenen

PRIMÆRT materiale

Fortællestenen på kort

SEKUNDÆRT materiale

Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.



 

SEKUNDÆRT materiale

Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Tilmelding

Gratis

Tilmelding ikke nødvendig.

Evt. spørgsmål rettes til Centerleder Thomas Rafn.

Tag kontakt, hvis I ønsker at lave aftale MED en formidler. I så fald kan Transportlpuljens søges.

Tlf.: 86638410