Den digitale butik - Føtex Viborg
Beskrivelse
Kom ud og bliv klogere på, hvordan Føtex Viborg bruger matematik og automatisk disponering i deres hverdag.
I dette undervisningsforløb til matematik arbejder eleverne med algoritmer og databehandling – og får en god forståelse for, hvordan matematiske modeller kan bruges til at regne på, hvad der kommer til at ske i virkeligheden.
På besøget lærer eleverne, hvordan butikken arbejde med automatisk disponering for at sikre stabil lagerbeholdning, og stifter bekendtskab med nogle af de karriereveje, man kan vælge, hvis man gerne vil arbejde i detailbranchen.
Aktiviteter
I undervisningsforløbet ”Den digitale butik” til 7.-9. klasse, skal eleverne på virksomhedsbesøg i et supermarked, hvor de kan møde mennesker, der brænder for detailbranchen og for at give kunderne en god oplevelse, når de besøger deres butik.
Der lægges op til at eleverne ser/får fortalt om følgende på besøget hos Føtex Viborg:
- Registrering af data i en butik og hvordan det bruges ift. salg
- Varebestilling og lagerbeholding
- Automatiske hyldeforkanter
- Vagtplanlægning
- Svind
- Automatiske prognoser
Forberedelse
Undervisningsforløbet starter hjemme på skolen, hvor klassens lærer(e) forestår undervisning ud fra vedhæftede plan.
Det fortsætter med et besøg hos Føtex i Viborg og afsluttes med undervisning hjemme på skolen.
Det giver eleverne et hands-on indtryk af, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os.
Forløbet er udviklet, så det opfylder Fælles Mål for matematik, samt uddannelse og job.
Efterbehandling
Efter virksomhedsbesøget afsluttes forløbet med de resterende lektioner fra undervisningsmaterialet hjemme på skolen.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Undervisningsforløbet skal give eleverne en forståelse af, hvordan nogle af de emner, de lærer i matematik - algoritmer, datebehandling og matematiske modeller - bruges i virkeligheden, samt hvilke job og uddannelsesmuligheder, der findes indenfor detailbranchen.
Eksempler fra Fælles Mål:
Matematik
- Der arbejdes indenfor kompetenceorådet 'matematiske kompetencer', hvor eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik.
- Der arbejdes indenfor kompetenceorådet 'tal og algebra', hvor eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser
Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.
Eksempler på fagformål:
Uddannelse og job
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'personlige valg', hvor eleven kan beskrive sammenhænge mellem personlige mål og uddannelse og job.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job.
Se desuden lærervejledning for færdigheds-/vidensområder og mål.
Praktisk information
Se flere detaljer
Antal lektioner
- 5 lektioner før besøget i butikken.
- 1 timers besøg hos butikken.
- 3 lektioner efter besøget i butikken.
PRIMÆRT materiale
Undervisningsmaterialer kan findes her:
Den digitale butik – Skolen (aabenvirksomhed.dk)
Forløb på Skoledus matematikportal for 7. klasse: Procent
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Skoledus matematikportal for 7. klasse: Handel
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Skoledus matematikportal for 7. klasse: Regneark
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tilmelding
Kontakt virksomheden for at aftale besøg:
Den digitale butik – Skolen (aabenvirksomhed.dk)
ller Bettina Andersen på: BEA@da.dk.