Årene 536 til 660 e.Kr. var nok den sværeste tid at være menneske i på Jorden. Vulkanudbrud flere steder i verden ændrede klimaet og gjorde livsvilkårene katastrofalt hårde for mennesker og dyr.
Måske startede disse voldsomme begivenheder myten om, da Fenrisulven slugte solen, den lange Fimbulvinter og Ragnarok - Verdens undergang.
I dette rollespil befinder eleverne sig i år 536, hvor solen pludselig sortner, og livet bliver hårdt. Guderne er vrede, og ved fælles hjælp skal eleverne finde vej igennem kaos.
I dette forløb får eleverne indsigt i tidsperioden jernalder. Forløbet styrker forståelsen af den ældste danske historie, og hvordan skriftlige kilder, arkæologisk fund og videnskabelige undersøgelser bidrager til ny viden om livet og klimaet i jernalderen gennem rollespil og historiske værksteder. Forløbet træner desuden elverne i at samarbejde om et fælles mål.
Eleverne opdeles i 3 eller 4 lige store grupper (alt efter antal elever), som alle skal løse de givne opgaver, som skal lede landsbyen igennem klimakaosset.
Opgaverne er:
Til sidst mødes alle igen ved kultcirklen i landsbyen, hvor det skal afgøres, hvem der har klaret sig bedst. Desuden kåres den stærkeste høvding.
Gruppen med flest point får valgt deres høvding som øverste høvding på Hvolris. Det er den gruppe, som er bedst egnet til at få landsbyen igennem de hårde tider.
Lærerne må ikke at afsløre de enkelte opgaver inden ankomsten til Hvolris. De afsløres som en del af rollespillet. Mængden og arten af opgaver tilpasses efter alder og tidsramme.
Forløbet finder sted i landsbyen. Eleverne iføres jernaldertøj.
I hovedbygningen kan eleverne kan se Hvolris’ udstilling og handle i museumsbutikken efter ønske.
Hvolris stiller med en vejleder, som fortæller, styrer slagets gang, instruerer i håndværk.
Lærerne hjælper til med at engagere eleverne, men det er vigtigt, at eleverne tager ansvar og løser opgaverne selv uden for megen indblanding fra voksne. Ved mindre elever, 3-4. klasse, fordres en lærer for hvert hold.
Ved ankomsten får børnene at vide, hvordan de skal omgås Hvolris’ dyr, materialer og værktøj for at passe bedst muligt på det hele.
Alle aktiviteter foregår udendørs, så tag fornuftigt fodtøj/tøj på efter vejret.
Inden ankomsten til Hvolris deles eleverne alt efter antal op i tre eller fire lige store grupper (klaner).
Inden ankomsten lærer eleverne om:
Det er også formålstjenligt, hvis eleverne har en god fornemmelse af, hvad en ceremoni er.
Diskuter på klassen livsvilkårene i 500-tallet kontra vilkårene i dag, især med fokus på forbrug af tøj, madvarer, brændsel.
Lav evt. en planche om dagens aktiviteter.
Digt en historie om Fenrisulven.
Forløbet kan indgå i historieforløb om jernalder/oldtid, i natur/teknologi om jordens ressourcer og/eller i håndværk og design om fremstilling af egne brugsgenstande.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevant materiale bl.a. på Gyldendals portaler.
Formålet med forløbet er, at eleverne lærer om
- klimaforandringerne i yngre jernalder
- den nordiske mytologi/gudedyrkelse i overgangen mellem jernalder og vikingetid
- udnyttelsen af naturens ressourcer til håndværk
- samarbejde
Eksempler fra Fælles Mål:
Historie, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv. Med særligt fokus på 'livsgrundlag og produktion'.
Historie, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder. Med særligt fokus på 'kronologi, brud og kontinuitet'.
Håndværk og design
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - forarbejdning', hvor eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - materialer', hvor eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
Natur/teknologi, efter 4. klasse - Der arbejdes indernfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster. Med særligt forkus på 'teknologi og ressourcer'.
Natur/teknologi, efter 6. klasse - Der arbejdes indernfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser. Med særligt forkus på 'teknologi og ressourcer'.
PRIMÆRT materiale
Dette lille hæfte giver en kort introduktion til klimaforandringerne i jernalderen og kilder til viden herom.
PRIMÆRT materiale
I dette dokument findes links til relevant forberedelsesmateriale.
Se under 'forberedelse', hvilke emner eleverne skal have kendskab til, før dette forløb.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Kontakt formidler hos Hvolris Jernalderlandsby for booking, eller hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.