Book online

Bygge-boxen: Insekthotel

Beskrivelse

Book Bygge-boxen, og I har mulighed for at vælge dette spændende forløb, som særligt er tiltænkt 4. - 6. klasse.

I dette forløb får eleverne lov til at bygge insekthoteller, som efterfølgende kan hænges op på skolen. I bestemmer selv om insekthotellerne skal stå ved klasselokalerne, eller om I vil skabe en lille "by" af hoteller for enden af sportspladsen.

Eleverne vil desuden opleve glæden ved at have været med til at bygge noget, der efterfølgende anvendes i deres dagligdag på skolen, og som styrker fællesskabet. De vil i mødet med den erhvervsfaglige undervisning kunne opleve et autentisk læringsmiljø og få næret deres skaberevner.

Der vil være løbende support fra både en faglærer fra Mercantec samt en tømrerlærling, der samtidig fungerer som rollemodel.

Forløbet kan kombineres med andre forløb fra Bygge-boxen.
Der er for hvert læringsforløb angivet priser, og skolen kan booke forløb for op til 4.000 kr.

 

Insekthotellerne placeres på skolens udearealer, hvor dets fremtidige beboere kan anvendes i flere af undervisningsfagene fx natur og teknologi, biologi eller måske madkundskab.

Aktiviteter

Sammen med deres klassekammerater bygger eleverne genstande, som de efter Bygge-boxens besøg får glæde af.

Formålet er at skabe insekthoteller hvor det kribler, krabler, vrimler, summer, brummer, svirrer, graver, myldrer, slimer og snor sig rundt i skolegården eller måske på sportspladsen. De små dyr er en del af havens naturlige kredsløb. Enkelte gør skade i nyttehaven, men de fleste hjælper med bestøvning og kompostering og er med til at holde bestanden af bladlus og andre skadedyr nede. Mange smådyr er fødegrundlag for fugle, padder, krybdyr og pattedyr. Så hvis I på skolen har lyst til, at der i jeres buske og krat er masser af liv, for eksempel af en pindsvinefamilie, så er det en god ide at tage sig lidt af insekterne også.

Selve arbejdsgangen er beskrevet yderligere i byggevejledning - se under 'undervisningsmaterialer'.

Forberedelse

Som forberedelse skal der tages stilling til, hvilken typer af insekter der skal tiltrækkes. Følge eventuelt disse retningslinier, eller se mere på www.naturninja.dk:

Bier: Læg stykker af hule bambuspinde i et af rummene i dit insekthotel. Enlige bier kan lægge deres æg i de hule bambusrør og fylde og lukke dem bl.a. med harpiks, pollen, nektar og blade, så larven, når den klækkes, har et sikkert sted at udvikle og forvandle sig.
Gravehvepse, Guldhvepse og snyltehvepse: Enlige hvepse bygger hverken hvepseboer eller stikker mennesker. Til gengæld spiser de både bladlus og larver, som ellers vil æde bladene på dine planter, og så kan de tilmed også være rigtig flotte. Læg stykker af bambuspinde i dit insekthotel, således at hvepsene kan kravle ind i de hule pinde.
Mariehøns: Der er over 50 arter af mariehøns i Danmark, der hjælper med at holde haveplanterne i din have fri for bladlus og lignende insekter. Bambuspinde og grene i insekthotellet er et godt sted for mariehønsene at gemme sig.
Sommerfugle: Sommerfugle spiller en stor rolle i bestøvningen af planter, og de er derfor meget nyttige at have på besøg i din have. Der er hele tre sommerfuglearter i Danmark, der kan overvintre som voksne sommerfugle, nemlig Citronsommerfugl, Nældens Takvinge og Dagpåfugleøje. Hjælp sommerfuglene med at overvintre ved at lave hulrum i dit insekthotel, der er lukket af for omverdenen, hvor sommerfugle kan kravle ind i og har mulighed for at overvintre i. Hulrummene kan eventuelt fores med lidt halm eller visne blade.
Og meget mere.

Jan fra Mercantec tager kontakt til tilmeldte skoler ca. 1 måned før besøget i forhold til det praktiske: De sidste forventningsafstemninger forud for indkøb af materialer, placering af skibskontainer, antal elever mm.

Inden forløbet i Bygge-boxen påbegyndes, er det vigtigt, at samtlige elever og lærere har læst og forstået byggevejledning - se under 'undervisningsmaterialer'.
Rækkefølgen og de forskellige metoder diskuteres i klassen inden opstart af byggeriet.

Desuden bliver elever og lærere introduceres til brugen af containeren og håndværktøjet, ingen byggeprocessen går i gang.

Man kan med fordel inddrage FN´s 17 verdensmål i aktiviteten og have et bæredygtigt afsæt: F.eks. kan man indsamle gode genbrugs byggematerialer fra byggepladser eller tidligere projekter.

Efterbehandling

Det anbefales, at I integrerer insekthotellerne i jeres dagligdag, også efter Bygge-boxens besøg, om det er natur/teknologi, dansk, biologi eller madkundskab, det er kun fantasien, der sætter grænser.

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.

Formål

Formålet med dette forløb er, at eleverne igennem mødet med den erhvervsfaglige undervisning oplever, at det er interessant at bygge og skabe. Sammentidig med at eleverne ser sammenhængen mellem planlægning, udførelse og gavn for det store fællesskab (på skolen).

I forløbet lærer eleverne at anvende geometriske metoder og beregne enkelte mål, samt at anvende instruktioslæsning i form af brugsvejledninger.

Eleverne prøver kræfter med et håndværk og får hjælp og respons af professionelle håndværkere.
 

Eksempel fra Fælles Mål:

Håndværk og design
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - forarbejdning', hvor eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - materialer' hvor eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.

Matematik -  Der arbejdes indenfor kompetencerområdet 'geometri og måling', hvor eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål. Med særligt fokus på 'måling' og 'geometrisk tegning'.

Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden. Med særligt fokus på 'forberedelse'.

Dansk, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge. Med særligt fokus på 'forberedelse'.

Uddannelse og job - Der arbejdes indenfor komepetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job.

Sted

På jeres skole

Undervisningsmateriale

PRIMÆRT materiale
Byggevejledning: Insekthotel

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Tilmelding

Kontakt formidler, Jan Appelby Agerkvist, hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.

Afhensyn til bookingen af Bygge-boxens fysiske rammer (en skibscontainer), forgår booking nederst på linkede side: 
Booking af Bygge-boxen 24/25 KLC Viborg

Vær opmærksom på, at Bygge-boxen bookes for 2 uger ad gangen. Én booking svarer til besøg af Bygge-boxen i jeres skolegård i to uger fra den dato, I booker.
Hvilke(t) forløb, I ønsker, antal elever mm. aftales direkte med Jan, når han tager kontakt ca. en måned før forløbsstart.

NB! for frie grundskoler:
Bygge-boxen er en del af Det Fælles Fundament for Viborg Kommunes skoler, og forløbene i tilmeldingsmodulet er udbudt på baggrund af en økonomisk aftale mellem Viborg Kommune og Mercantec, hvorfor de ikke kan bookes af frie skoler. 
Ønsker man som fri skole at få besøg af Bygge-boxen, er man velkommen til at kontakte Mercantec direkte og lave en aftale.

Tlf.nr. 91171719