Besøg af elever fra globaliseringsklasse
Beskrivelse
På Viborg Gymnasium har vi en Globaliseringsklasse, der som et led i deres gymnasieuddannelse specialiserer sig i enten Indien eller Ghana. Eleverne rejser ud for at lære om en fremmed kultur og unge andre steder i verden, der har helt andre rammer om deres ungdomsliv, end vi har i Danmark.
Som en del af forløbet vil vi gerne lære vores elever at videregive deres oplevelser og erfaringer. Derfor tilbyder vi, at I kan få besøg af en gruppe af vores elever, som vil holde et oplæg. Oplægget henvender sig til elever i enten 8. eller 9. klasse, og eleverne fra Viborg Gymnasium vil blandt andet lave en workshop om de forventninger og fordomme, de selv havde før rejsen, og hvad de er blevet klogere på.
•Tilbud til 9. klasse: Elever fra 3. g besøger klasserne i uge 4 eller 5
•Tilbud til 8. klasse: Elever fra 2.g besøger klasserne i uge 15 eller 16
Oplæg og workshop kan tilpasses, så det passer til en undervisningstime på 45-60 minutter.
Aktiviteter
Dagens indhold:
- Gymnasieeleverne fortæller om deres rejse, mødet med unge i Ghana/Indien og egne oplevelser.
- Workshop: Eleverne arbejder sammen om at undersøge og diskutere de forventninger og fordomme, de havde før rejsen, og hvad de har lært.
- Dialog og spørgsmål: Folkeskoleeleverne får mulighed for at stille deres egne spørgsmål.
Forberedelse
Forslag til forberedende undervisning:
- Intro til Ghana/Indien og ungdomsliv
- Kort præsentation af Ghana/Indien: geografi, kultur, skolegang, ungdomsliv.
- Eleverne undersøger og diskuterer: Hvad tror vi, ungdomsliv i Ghana/Indien er? Hvilke fordomme og forestillinger har vi?
- Forventninger og fordomme
- Brainstorm: Hvilke forventninger har vi til unge i Ghana/Indien? Hvilke fordomme findes?
- Eleverne skriver deres egne spørgsmål ned, fx:
- Har man TikTok i Afrika/Asien?
- Kan unge i Ghana/Indien selv vælge kæreste?
- Har unge fritidsarbejde?
- Går børn i skole i slumkvarterer?
- Saml spørgsmålene og send dem evt. til gymnasieeleverne på forhånd.
Efterbehandling
Forslag til efterbehandlende undervisning:
- Refleksion og diskussion
- Hvad blev vi klogere på? Hvilke fordomme blev udfordret?
- Eleverne skriver et kort refleksionsnotat eller laver en video, hvor de fortæller om deres nye viden.
- Sammenligning
- Sammenlign ungdomsliv i Ghana/Indien og Danmark: Hvad er ens? Hvad er forskelligt?
- Lav en fælles plakat eller digital præsentation med de vigtigste pointer.
- Evaluering
- Klassen evaluerer forløbet: Hvad fungerede godt? Hvad kunne forbedres?
- Klassen evaluerer forløbet: Hvad fungerede godt? Hvad kunne forbedres?
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med forløbet er, at:
- skabe forståelse for ungdomsliv i Ghana/Indien gennem mødet med gymnasieelever.
- udfordre egne fordomme og forventninger om andre kulturer.
- reflektere over ligheder og forskelle mellem Ghana/Indien og Danmark.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte og nye temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.
Samfundsfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'sociale og kulturelle forhold', hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Geografi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi.
Praktisk information
Se flere detaljer
Forløbet foregår på jeres skole
Se flere detaljer
Tilbud til 9. klasse: Elever fra 3. g besøger klasserne i uge 4 eller 5
Tilbud til 8. klasse: Elever fra 2.g besøger klasserne i uge 15 eller 16
Se flere detaljer
Oplæg og workshop kan tilpasses, så det passer til en undervisningstime på 45-60 minutter.
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Menneskets rettigheder
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
Forløb på Alineas samfundsfagsportal: Blod på din t-shirt
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
Forløb på Xplores geografiportal: Den skæve verden
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
Forløb på Xplores geografiportal: Den globale verden
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'
Tilmelding
Skriv til sekretær, Susanne, på nedenstående mailadresse – så finder vi et tidspunkt i fællesskab.
Giv os gerne en tilbagemelding inden d. 30. november, hvis det har jeres interesse.

