Gratis

Astrid Lindgren

Beskrivelse

Vi er ude i naturen og leger, ligesom Astrid Lingren gjorde det, da hun var barn. Og med naturens materialer, som alle hendes fortællinger er fyldt med.

Afhængigt af årgang, antal elever og, hvad I har læst og gennemgået af Astrid Lingrens værker på klassen, finder vi lege og aktiviteter der passer til:

  • Emil fra Lønneberg
  • Pippi Langstrømpe
  • Alle vi børn i Bulderby
  • Brødrene Løvehjerte
  • Ronja Røverdatter
  • andre gode fortællinger af Astrid Lindgren
Aktiviteter

Vi arbejder med historierne gennem en række aktive lege, og forholder os til de almene temaer, som Astrid Lindgren berører i sine historier.

Bevægelse: Forvent en dag med middel bevægelse

Stikord: Litteratur, samarbejde, leg

Forberedelse

Det er vigtigt, at eleverne har kendskab til nogle af Astrid Lindgrens historier.

Hvis I ikke når at læse dem, kan I måske se en af filmene:

  • Brødrene Løvehjerte
  • Emil fra Lønneberg
  • Ronja Røverdatter

En god dag med Naturskolen

Efterbehandling

Hjemme på skolen kan I fx arbejde videre med de nye historier, I er blevet introduceret til på Naturskolen.
Hvis vi har snittet, kan I færdiggøre træarbejderne hjemme fx sammen med håndværk- og designlæreren.
Har vi arbejdet med Bulderby-matematik, kan I i samarbejde med matematiklæren lave jeres egne huske-remser.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.

Formål

Formålet med aktiviteterne er, at eleverne opnår et grundlæggende kendskab til forfatteren Astrid Lingren og hendes forfatterskab, samt at eleverne forholder sig til de temaer, som optræder i udvalgte historier.

Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk, efrer 2. klasse - Der arbejdes med kompetenceområdet "fortolkning", hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.

Dansk, efrer 4. klasse - Der arbejdes med kompetenceområdet "fortolkning", hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

Dansk, efrer 6. klasse - Der arbejdes med kompetenceområdet "fortolkning", hvor eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

Sted
Naturskolen i Viborg Kommune
Ravnsbjergvej 71
8800 Viborg

Denne aktivitet kan laves på alle Naturskolens lokaliteter eller i jeres lokale natur.